Realtid

Näringslivet om Sverige slopar klimatmål: ”En mycket dålig idé”

"Vi riskerar att hamna i samma fack som Storbritannien som har backat från sina klimatmål. Enligt en färsk undersökning från Business Sweden anser 81 procent av företagen att Sveriges profil inom bland annat hållbarhet och innovation är viktigt för affärerna", säger Ingmar Rentzhog.
"Vi riskerar att hamna i samma fack som Storbritannien som har backat från sina klimatmål. Enligt en färsk undersökning från Business Sweden anser 81 procent av företagen att Sveriges profil inom bland annat hållbarhet och innovation är viktigt för affärerna", säger Ingmar Rentzhog.
Anders Frick
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 16 okt. 2023

Tecken tyder på att Sverige kommer att slopa vissa klimatmål för 2030 – något som 374 företag nu kritiserar i ett upprop lett av Ingmar Rentzhog från WeDontHaveTime. Han förklarar för Realtid att detta kan leda till att Sveriges profilering inom hållbarhet och innovation försvinner, vilket kan vara mycket negativt för Sverigebilden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

En snabbutredning som ska visa vägen för Sveriges kommande klimatpolitik kan komma att föreslå att klimatramverket ska rivas upp och 2030-målet slopas. Detta skulle inte bara skada Sveriges anseende som klimatförebild utan också skapa en stor osäkerhet för näringslivet och fackförbundens medlemmar. Det menar 374 svenska företag och fackens centralorganisationer i en debattartikel i Aftonbladet idag,  med anledning av att regeringens utredare John Hassler i morgon tisdag kommer att presentera sin klimatutredning.

Uppropet leds av Ingmar Rentzhog från WeDontHaveTime, ett nätverk som startades av kommunikationsbyrån Laika Consulting.

Ingmar Rentzhog förklarar för Realtid att John Hassler tidigare har öppnat för att slopa klimatmålet för inrikes transporter, bland annat i en intervju i DN i september. 

Om klimatmålen slopas, hur kommer det att påverka Sverigebilden?
– Helt klart mycket negativt. Vi riskerar att hamna i samma fack som Storbritannien som har backat från sina klimatmål. Enligt en färsk undersökning från Business Sweden anser 81 procent av företagen att Sveriges profil inom bland annat hållbarhet och innovation är viktigt för affärerna, säger Ingmar Rentzhog till Realtid.

Vad finns för argument för att slopa klimatmålen?
– Det undrar samtliga vi som har skrivit på detta upprop. Jag antar att vi får reda på mer i morgon under presskonferensen om klimatpolitiken i förhållande till EU:s lagstiftning ”Fit for 55”.

Bland de som skrivit under uppropet i Aftonbladet finns Åsa Domeij från Axfood, Sara Wimmercranz från Backing Minds och Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet – men varför har ingen från Wallenbergsfären skrivit under?
– Vi har enbart haft några dagar på oss att skicka ut mail om uppropet. Stora organisationer som Wallenberg representerar brukar ta längre tid på sig att svara då de behöver längre tid på sig att förankra internt. Uppropet växer hela tiden och bara idag har 50 nya namn kommit in, säger Ingmar Rentzhog, och fortsätter:

– Vi kommer inte sluta efter morgondagens presskonferens om John Hassler fortsatt håller i sin rekommendation att överge klimatmålen 2030. Situationen kan liknas med det amerikanska näringslivet som startade uppropet #WEARESTILLIN efter att Donald Trump övergav Parisavtalet och 1,5-gradersmålet, säger han.

Vad har ni för dialog med Svenskt Näringsliv?
– Svenskt Näringsliv har fått frågan att stödja uppropet men tackat nej. Deras anledning till att inte driva frågan antar jag beror på att de inte vill stöta sig med regeringen – trots att en stor del av deras medlemmar sympatiserar med uppropet. Men exakt hur de resonerar får du fråga de själva om, säger han.

ANNONS

Hur har gensvaret varit till detta upprop?
– Det har gått väldigt fort att få in namn till denna artikel och gensvaret har varit och är mycket stort. Nya företag ansluter hela tiden. Vi är inte heller de enda som driver frågan utan det har varit flertalet artiklar och intervjuer om ämnet. Bland annat har SSAB, Volvo Cars och Scania också uttalat sig mycket kritiskt, säger Ingmar Rentzhog.

Här är alla som har skrivit under hittills:

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS