Realtid

Näringslivet behöver göra sin jämställdhetsläxa

Jenny Rundbladh, vd för pensionsbolaget SPP. Foto: Dan Coleman
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 08 mars 2023Publicerad: 08 mars 2023

2015 samlades världens ledare i FN-skrapan i New York och klubbade igenom Agenda 2030, som består av 17 globala mål för hållbar utveckling. Nu är vi halvvägs. Hur långt har Sverige kommit för att uppnå målet jämställdhet i näringslivet? Inte särskilt långt alls om man ska tro Level 20, en europeisk grupp som arbetar för ökad jämlikhet i branschen. Enligt deras kartläggning är andelen kvinnor i seniora positioner i Sverige 8 procent. I Frankrike ligger motsvarande andel på 15 procent, följt av Spanien och Finland. Även Storbritannien, Italien, Polen och Norge har en högre andel kvinnor på tunga positioner än Sverige. Och amerikanska bolag ligger före europeiska. Sett till vilka som har makten i de större riskkapitalbolagen i Sverige saknar hälften, 8 av 20, helt kvinnor bland sina partners.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jämställdhet och mångfald handlar inte om att vinna ”godhetsligan”. Det är kommersiellt lönsamt att säkra mångfald och fler perspektiv i företagets beslutsfattande. Inom både näringslivet och forskningssamfundet råder i stort sett konsensus om att jämställdhet ger affärsmässiga fördelar.

Jämställdhet är en faktor som påverkar betygsättningen av de 4 500 bolag som vi inom SPP och Storebrand analyserar. Vi vill helt enkelt investera mer i hållbara bolag, för vi tror att de fattar klokare beslut och levererar starkare långsiktiga resultat.

Vår slutsats är att näringslivet inte är färdigt med sin hemläxa. Det handlar om att ha fokus på jämställdhetsfrågan, sätt ner foten och tillsätt hälften män och hälften kvinnor i ledningsgrupper och styrelser. Satsa på mentorskap och ledarutbildningar riktade till kvinnor och se till att ha en genomtänkt rekrytering.

För Storebrandkoncernen är internationella kvinnodagen en viktig dag. Jämställdhet är en nyckelfråga för oss som hållbar finanskoncern. Jämställdhetstanken måste genomsyra varje beslut. Det gäller att sätta handling bakom de vackra orden.

Jenny Rundbladh
Vd för Pensionsbolaget SPP och del av Storebrands koncernledning

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS