Bristen på biobränsle är ett problem för flygbranschen som försöker få ner utsläppen. SAS vill att staten ska hjälpa till.
Miljövänligt flyg dröjer: "Knappast hållbart"


Mest läst i kategorin
Framtidens flyg kommer att använda sig av miljövänligare alternativ än dagens jetbränsle. Det är de allra flesta överens om.
Även om flyget i dag inte står för mer än tre procent av alla koldioxidutsläpp tros flygandet öka framöver – och då riskerar utsläppen också att gå upp om det inte har hittats bättre alternativ.
Missa inte: Bränsleeffektiva hybridplan – framtidens flyg? Realtid
Förhoppningar har funnits kring att både biodrivmedel och elflyg ska göra morgondagens flygresor miljövänligare. Men nu kommer indikationer på att detta kan dröja längre än tidigare trott, skriver Svenska Dagbladet.
Biobränsle fraktas från Asien
Visserligen har biodrivmedel använts av flera flygbolag som bränsle, men inte i någon större utsträckning. Ett skäl till detta är att det inte tillverkas biodrivmedel i tillräckligt stor skala.
Istället produceras biodrivmedel av gammal matolja på andra platser i världen som sedan transporteras till Sverige.

Eltaxiflyg på frammarsch inför OS 2028
Elektriska lufttaxis kan revolutionera transporten om tre år – med snabba, hållbara flygningar som minskar trafikkaoset.
”Den tillverkas i Asien och skeppas hit för att tankas i plan i Skandinavien. Det är knappast hållbart och vi behöver få fart på lokal nordisk och europeisk produktion”, säger Mads Brandstrup Nielsen, kommunikationschef på SAS.
Enligt SAS är både flygbolagen och tillverkare av biodrivmedel redo att växla upp produktionen, men tvekar eftersom det är en riskfylld investering. Därför vill SAS att staten ska kliva in och ta en del av risken.
Senaste nytt
Kortare flygningar
Vad gäller elflyg är statsminister Ulf Kristersson (M) en av dem som offentligt har sagt att han tror på det i framtiden.
Det svenska företaget Heart Aerospace ligger i framkant och har gjort provflygningar med elflyg.
Missa inte: Tuffare krav på business class: ”Ingen är glad”. Realtid
Regeringen har också skrivit ett avtal med de andra nordiska länderna för att kunna utveckla elflyget och bli världsledande på området, skriver SVT.
Men elflyg tros främst bli en lösning för kortare sträckor. Anledningen är att batterierna inte lär ha kapacitet att göra några längre flygningar, skriver Dagens Nyheter.

Över Atlanten på tre timmar – flygplanet spränger ljudvallen
Efter mer än två decenniers frånvaro kan överljudsflygningar vara på väg tillbaka.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.