Realtid

Miljardregn över fossilbilar i EU: "Helt oacceptabelt"

En man laddar en svart skåpbil vid en laddstation. Mannen bär en grå kavaj och svarta byxor. Han har ryggen mot kameran.
Studien visar att fler incitament behövs för att få företag att byta till elbilar. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 22 okt. 2024Publicerad: 22 okt. 2024

Trots EU:s mål om minskade klimatutsläpp subventioneras fossildrivna företagsbilar för flera miljarder euro varje år. Kritiker menar att stödet undergräver den gröna omställningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny studie visar att EU:s fem största medlemsländer spenderar motsvarande 466 miljarder kronor årligen på att subventionera företagsbilar som drivs av fossila bränslen – detta trots unionens klimatmål.

Studien är beställd av miljöorganisationen Transport & Environment (T&E) och pekar på att subventionerna undergräver EU:s strävan mot en grön omställning. Istället föreslår man att stödet borde riktas mot elbilar, rapporterar Reuters.

Läs även: ”Låt inte rädsla stå i vägen för ett klimatneutralt Europa.” Realtid

Större bilar gynnas

Företagsbilar utgör cirka 60 procent av alla nya bilköp i Europa. Italien toppar listan med motsvarande 182 miljarder kronor i subventioner för fossildrivna företagsbilar, tätt följt av Tyskland med motsvarande 156 miljarder kronor.

Frankrike och Polen bidrar med motsvarande 72,96 respektive 69,54 miljarder kronor per år.

En betydande del av dessa subventioner går till SUV-modeller. Den genomsnittliga skattefördelen för en företagsbil uppgår till 6 800 euro per år – ungefär 77 000 kronor – med högre belopp för större och mer förorenande modeller.

Missa inte: Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid

ANNONS

”Oacceptabelt”

Stef Cornelis, chef för T&E:s fordonsflotta, är mycket kritisk mot subventionerna.

”Detta är helt ologiskt och helt oacceptabelt. Att vi fortfarande öser miljarder av skattebetalarnas pengar in i en teknik som går stick i stäv med EU-kommissionens gröna omställning är oförsvarligt”, säger han.

Trots att efterfrågan på elbilar sjunkit kraftigt under året i framför allt Tyskland och Frankrike, föreslår studien att fler incitament behövs för att få företag att byta till elbilar, något som redan erbjuds i Storbritannien.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har tidigare i år uppmanat den nya klimatchefen Wopke Hoekstra att prioritera avvecklingen av subventioner till fossildrivna fordon.

Läs även: Elprischocken i Europa: ”Laddar bilen gratis.” Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
globala
Spela klippet

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

Med en befolkning större än Kinas och en ekonomi som växer i rekordfart kan en ny global jätte vara på väg att utmana den rådande ordningen. I en tid då den ekonomiska världsordningen står inför stora förändringar behåller USA fortfarande sin position som världens största ekonomi – med Kina på en stark andraplats. Men ett […]