Genom partnerskapet med UNDP läggs fokus på startups som är inriktade på hållbarhet, finansiell inkludering och social påverkan, samtidigt som företagen stöds av UNDP:s globala nätverk.
Mastercard Lighthouse MASSIV ingår partnerskap med FN
UNDP, som är närvarande i 170 länder, har en unik position för att bidra till att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Samarbetet mellan Mastercard Lighthouse MASSIV (Make And Scale Social Impact Vision) och UNDP kommer stärka privatsektorns roll i att skapa positiva effekter för människor och planeten. Det framgår av ett pressmeddelande.
Sedan lanseringen 2019 har Lighthouse MASSIV hjälpt och skalat startups som vill lösa några av världens mest komplexa utmaningar; klimatförändringar, fattigdom samt socialt och ekonomiskt utanförskap. Efter ett år med osäkert världsläge, ställs nu krav på den privata sektorn att bidra ännu mer till Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Det finns ett behov för innovativa lösningar från nytänkande startups som kan bidra till att lösa kritiska globala utmaningar.
− Med mindre än åtta år kvar att uppnå målen i Agenda 2030, behöver alla nu hjälpas åt. Detta framhäver vikten av program såsom Lighthouse MASSIV, där impact startups får stöttning i att arbeta mot de globala hållbarhetsmålen, samt lära sig att mäta effekt för att reducera koldioxidavtryck, utveckla en rättvis ekonomisk tillväxt och säkerställa en inkluderande utveckling. Vi uppskattar detta viktiga partnerskap med Mastercard där vi erbjuder verktyg till startups för att mäta och hantera verklig effekt, säger Marcos Neto, Direktör Sustainable Finance Hub, UNDP, i en skriftlig kommentar.
Tidigare år har startups fått hjälp med att mäta och hantera verklig effekt genom “Expert Workshop” – ett program där företag får stöd inom bland annat geografisk expansion, UX-design och marknadsföring. För att etablera denna del ytterligare tillsätts nu UNDP- representanten Stine Kirstein Junge, Rådgivare för den privata sektorn på UNDP i Norden, i Lighthouse MASSIV:s rådgivande styrelse.
I den rådgivande styrelsen finns representanter från Swedbank, Danske Bank, VNTRS och Nordic Impact Funds. Mastercard Lighthouse MASSIV-programmet fokuserar på Norden och Baltikum och har hittills hjälpt 27 impact tech-företag från Danmark, Norge, Sverige, Finland och Estland att skala genom partnerskap.
Mastercard Lighthouse MASSIVs program är kostnadsfritt och fokuserar på att hjälpa impact tech-företag att växa globalt. Idag har mer än 80 partnerskap etablerats genom programmet mellan 27 deltagande startups och organisationer.