Realtid

Ljusgårdas elkrisknep: ”El är under 10 procent av vår kostnadsbas”

Daniel Schröder, Ljusgårdas kommersiella chef.
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 20 sep. 2022Publicerad: 20 sep. 2022

I våras tog Ljusgårda in 170 miljoner kronor från investerare som stöttas av familjen Lundin, Karl-Johan Persson och Jula, vilket fick salladsproducenten att värderas till 1 miljard kronor. 

ANNONS
ANNONS

Sedan dess har bolaget bytt vd, från Andreas Wilhelmsson som numera är chefsstrateg, till Magnus Agervald. Dessutom får bolaget en ny finanschef i form av Hélène Gustavii.

Elkrisen har fått många att fråga Ljusgårda om elräkningen, men enligt bolagets kommersiella chef Daniel Schröder är bolagets elkostnader klart hanterbara.

– Vår taktik är att jobba med långsiktiga elavtal, och just nu har vi har fastprisavtal på 70 öre/kWh för vår hundraprocentigt gröna el. Totalt sett är el under 10 procent av vår totala kostnadsbas, vilket är mycket lägre än andra aktörer i branschen, säger Daniel Schröder till Realtid.

Han berättar att Ljusgårda även överväger att dra igång egen elproduktion med hjälp av solceller – något som i dagsläget är en lönsam affär. 

Just nu pågår Vertical Farming World Congress 2022 i Bryssel, och som enda nordiska aktör deltar Ljusgårda där i det globala uppropet “Vertical Farming Manifesto”.

– Det är ett manifest där vi och över 20 andra foodtechföretag förbinder oss att lösa en av mänsklighetens tuffaste utmaningar, nämligen att erbjuda mat till en växande befolkning på ett hållbart och cirkulärt sätt. Miljövinsterna med vertikalodling är enorma. Förutom att använda betydligt mindre yta och inga bekämpningsmedel minskar man vattenanvändningen med över 90 procent, säger Daniel Schröder.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS