Eleverna på svenska topputbildningar har betyget A i alla ämnen, men kan ändå inte läsa och skriva på högskolenivå: ”Det är A och O.”
Läsförmågan i fritt fall: "Avgörande för juriststudenter"
Mest läst i kategorin
Flera lärare och forskare vid svenska topputbildningar larmar om en alarmerande utveckling: dagens studenter har allt svårare att läsa och tillgodogöra sig längre texter.
Trots höga antagningspoäng kämpar många med att förstå kurslitteraturen och uttrycka sig i skrift.
Missa inte: Varningen: Sverige på väg att bli som Italien. Realtid
Niklas Selberg, studierektor vid juristprogrammet i Lund, vittnar om ett utbrett och påtagligt problem – rent av en slags flykt från kurslitteraturen.
”Studenterna verkar inte läsa böckerna från sida 1 till sida 500. De gör mer av nedslag. Och så läser de i handböcker och lagkommentarer. Det som står där är helt korrekt, men det är en uppdelning av stoffet i mindre bitar”, säger han till Sydsvenskan.
Delade meningar
Studenternas sämre läsvana vittnar även David Johansson, programledare för juristprogrammet vid Karlstad universitet, om. Däremot råder det delade meningar om läget hos kollegorna i resten av landet.
Men en sak är säker: att kunna läsa längre texter är avgörande för juriststudenter. Det menar Joel Samuelsson, prodekan vid Uppsala universitet.
”Det är A och O. En absolut förutsättning”, säger han till Dagens Juridik.
Läs mer: Svensk startup ska öka läsförmågan hos tusentals barn. Realtid
Meritpoäng
Flera lärare vittnar om att anpassningar har blivit nödvändiga.
På Malmö universitets tandläkarprogram har man infört moment för att träna läsning och skrift – trots att de som kommer in på programmet har betyget A i alla ämnen plus extra meritpoäng.
”Vissa av våra studenter har problem med läsförståelsen och att ta till sig muntliga och skriftliga instruktioner”, säger programansvarig Nina Lundegren.
Missa inte: Därför är det sexigt att läsa en bok. Dagens PS
Lyssnar istället
Dagens Industris ledarskribent Carl-Vincent Reimers förfasas över den dalande läs- och skrivförmågan i landet.
”Dumheten hotar vårt välstånd”, skriver han.
Att den digitala utvecklingen påverkat läsvanorna är tydligt. Studenter är vana vid korta punktlistor och multimedia, vilket skadar förmågan att förstå komplexa samband, menar flera experter.
Professor Agneta Gulz vid Lunds universitet kopplar problemet till brister i grundskolans tidiga undervisning.
”Den stackars mellanstadieläraren tar emot många elever i fyran som inte klarar läsningen. En vanlig lösning är att de får lyssna på texter istället”, säger hon.
Missa inte: Swedsec-licenser återkallas i rekordfart. Realtid TV