Realtid

Janine Alm Ericson: Helt fel väg att gå att gynna olja och diesel

Janine Alm Ericsson, Miljöpartiet
"De som har mer ska bidra med mer. Vi vill ha ett system som är mer progressivt i stället för en rak gräns för förmögenhet," säger Janine Alm Ericsson, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
Realtid.se
Uppdaterad: 20 mars 2022Publicerad: 20 mars 2022

Ekonomierfarenheten från familjeföretaget var viktig när coronastöden utformades. Janine Alm Ericson älskar att köra bil, har drivit taxirörelse och är idag miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Söndag den 11 september går svenska folket till valurnorna för att rösta fram de som ska styra Sverige kommande fyra år. Åtta personer går i täten för partiernas finanspolitik. Vilka är de, vad har de gjort tidigare och var står de just nu i brännande finanspolitiska frågor?

Realtid möter de åtta riksdagspartiernas ekonomiskpolitiska talespersoner i en serie porträttintervjuer.

_____________________________________________________________________________

Någon direkt karriär har Janine Alm Ericson inte ägnat sig åt. Tvärtom nästan. Diverse studier och diverse arbeten präglade hennes första vuxenår.

– Det som driver mig har alltid varit att förändra och förbättra samhället, säger hon.

– Jag minns min första politiska diskussion med min pappa, det var i samband med kärnkraftsomröstningen, jag var sju år.

Däremot tog det ett tag innan hon blev politiskt aktiv.

–Jag visste inte riktigt hur man gjorde, så jag pluggade istället.

ANNONS

I slutet av 90-talet blev klimatfrågan den hon såg som avgörande och 2003 gick hon med i miljöpartiet.

Som så många andra studenter jobbade hon parallellt som städare, vårdbiträde, tågvärd, med mera. Hon hoppade in som chaufför i pappas taxibolag, vilket gav mersmak. När det öppnade sig ett tillfälle att köpa en bil slog hon och en kompis till. I ett år drev hon egen taxirörelse. Idag ser hon att det faktiskt var en bra politikerskola:

– Att träffa så många människor har jag nytta av som riksdagsledamot. Det tränar ens lyhördhet för andras signaler och behov, säger hon.

– Dessutom älskar jag att köra bil.

Är det en merit för en miljöpartist? Janine Alm Ericson skrattar. Möjligen är kärleken till bilkörning kontroversiellt för personer som vill skapa en klichéartad bild av miljöpartister:

– Transporter är otroligt viktiga för samhället. Allt från sjuktransporter till godsfrakt. Vi vill göra dem hållbara. Därför är det viktigt att vi växlar från fossilt till el och biobränsle. Och elen måste förstås tas fram på ett förnybart sätt.

Kärnkraft är inte fossil, är den hållbar?
– Nej. Den har problem från brytning till avfall. Den är dyr, farlig och osäker. Därför har den ingen framtid i energisystemet.

Sedan Ryssland invaderade Ukraina har Europas beroende av gas och olja blivit en säkerhetsaspekt på fler sätt än klimatet:

ANNONS

– Vi vill inte heller gynna skurkstater i Mellanöstern som till exempel förtrycker kvinnor. Det är också en anledning till att vi pressar på förnybart.

Innan hon blev heltidspolitiker 2010 var Janine Alm Ericson ekonomiansvarig i familjeföretaget. Ett familjeföretag lever man i oavsett var man arbetar, påpekar hon, så hon ser det inte som ett karriärval. Men arrangemanget hade praktiska fördelar, när hon arbetare som volontär åt organisationen Global Tree två år kring millennieskiftet:

–Jag behövde en arbetsgivare som kunde låta mig åka till Afrika med kort varsel. Sedan trivdes jag med att jobba i vårt bolag och stannade.

Familjeföretaget säljer makens redskap för hur man miljövänligt tar bort färg. Tidigare sysslade det med fasadrenovering. Så kom fastighetskraschen i början av 90-talet och hela marknaden försvann. Vilket ledde till en ny affärsidé, innovation, produktutveckling. Idag säljer de till konsumenter i USA och Europa.

– Det är då man inpå skinnet känner hur en kris påverkar ett företag, säger Janine Alm Ericson, och menar att egenföretagarinsikterna var viktiga när hon som partiets gruppledare i riksdagen arbetade fram coronastödet.

– Vi drev på mycket för egenföretagare och småföretag. Småföretag har en viktig roll i svensk ekonomi.

Hur ser du på bankskatten?
– Den är rimlig. Banker har en speciell roll i ekonomin och det är helt rimligt att de betalar ett slags försäkring. Nu har det dessutom en koppling till den förstärkningen av försvaret som beslutades för några år sedan.

Skatt på ISK?
– Det finns redan, vi har inget sådant förslag. Det är en sparform som utvecklats bra historiskt och det är bra att fler får upp ögonen för att spara. Däremot håller vi på med ett större förslag på en bättre progressivitet i skatten på kapital.

ANNONS

Vad tycker du ska beskattas?
– Vi vill ha en så låg skatt som möjligt, men vi vill ha en buffert. Just nu är det svårt att se vad svensk ekonomi behöver. Välfärden är underfinansierad, både vård och skola behöver stärkas. Det är viktigt att företag får kompetent personal, och vården blir viktig även ur ett totalförsvarsperspektiv.

Vilka skatter vill ni sänka?
– Vi vill ha en grön skatteväxling så att vi kan sänka skatten på arbete och lägga skatt på det som är dåligt för miljön. Trots kriget måste vi fortsätta den gröna omställning vi är inne i. Det är bra att regeringen kompenserar för höga elpriser, men vi hade ett annat förslag som skulle påverka fler, ta hänsyn till var man bor och lägga till energieffektivisering.

Vad säger du om bensinskattesänkningen som infördes nyligen?
– Helt fel väg att gå att gynna olja och diesel. Vi borde i stället ta bort skatten på inblandningen i reduktionsplikten och stoppa olja och gasimport från Ryssland. Det är viktigt att kompensera människor för höga kostnader, men det finns bättre sätt att göra det på än göda gas- och oljeindustrin, som dessutom betalar Putins krig i Ukraina.

Ska det återinföras en förmögenhetsskatt?
– Nej. Men de som har mer ska bidra med mer. Vi vill ha ett system som är mer progressivt i stället för en rak gräns för förmögenhet.

Ska företag som driver skattefinansierad välfärdsföretag kunna ta ut vinst?
– Nej. Vi ser stora problem med skolan just nu. Andra får gärna driva skolor så att det finns valmöjlighet, men vinstuttag förstärker en marknad som inte bör vara en marknad.

I somras diskuterade G20-länderna globala företagsskatter. Vad säger du om det?
– Globala företagsskatter vore en otroligt stor möjlighet för klimatet. Att få globala klimatincitament. Generellt är det viktigt för oss att företag inte försöker undkomma skatt i länder där de verkar.

Det har också diskuterats hur och var man beskattar multinationella techbolag och sociala medier-jättar som Google och Facebook, där tjänsterna konsumeras eller i ofta lågskatteländer där bolagen har sitt säte. Vad säger du om det?
– Där vinsten uppkommer ska vinsten beskattas. Det är viktig att företag solidatiskt betalar skatt i de länder de verkar, precis som medborgare. Det behövs en förändring här.

Hur ställer du dig i frågan om bristande jämställdhet i näringslivet? Vilka krav på jämn könsfördelning ska bolagsstyrelser ha?
– Vi vill ha en fördelning bland styrelseledamöter på minst 40 procent för vardera könet i statliga bolag och börsbolag. För att man säkert tar tillvara all kompetens. När det gäller jämställdhet i bolagsstyrelser ser vi att svenskt näringsliv ligger i framkant, även om vi inte nått målet.

ANNONS

Om du inte var yrkespolitiker – vad skulle du jobba med då?
– Då skulle jag…. Jaa…. Jag skulle göra något annat där jag kan göra förändringsarbete som handlar om klimatarbete, rättvisa eller fattigdom. Vända dålig utveckling till det bättre. I vilken form återstår att se. Nu har jag fullt fokus på att vara kvar i politiken och ställa om Sverige.

Vilket är ert främsta politiska projekt?
– Driva den gröna omställningen stenhårt under nästa mandatperiod. För det är då det måste ske.

Text: Ulrika Fjällborg

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS