Realtid

Intrum: Successiv ökning av inkassoärenden

Realtid.se
Uppdaterad: 15 juni 2023Publicerad: 15 juni 2023

Intrums månatliga “Betalningsbarometern” visar en kraftig ökning bland framförallt unga vuxna som senaste månaden haft problem med betalningarna på grund av högre bolåneränta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Sedan mars 2020 har trenden för månadsvisa inkassoärenden varit nedåtgående men sommaren 2022 utgjorde en brytpunkt och sedan dess har det istället skett en successiv ökning på mer än 10 procentenheter. Ökade priser på dagliga utgifter kvarstår som den främsta orsaken till betalningsproblem, men de stigande boräntorna blir för många allt mer problematiska. Det visar nya siffror från Intrum.

– Den gradvisa uppgången av inkassoärenden månad för månad sedan förra sommaren tyder på att hushållen börjar känna av att kostnaderna ökar i snabbare takt än inkomsterna. När kostnaderna ökar snabbare än intäkterna äts sparandet och därmed marginalerna successivt upp, vilket leder till en motsvarande successiv ökning av inkassoärenden, säger Julia Reuszner, vd på Intrum Sverige, i en skriftlig kommentar.

Intrums månatliga undersökning Betalningsbaromentern visar att bland de svenska hushåll som haft betalningsproblem under maj uppger 36 procent ökade räntor på bolån som orsak, vilket är en ökning på 11 procentenheter sedan februari. Den totala andelen som tror att ökade räntor kan ge dem betalningsproblem framåt ligger dock oförändrat runt 20 procent. Störst skillnad är det i åldersgruppen 18-34 där 32 procent uppger bolåneräntorna som orsak till sina betalningsproblem, vilket kan jämföras med endast 19 procent i februari.

Betalningsbarometern visar också att andelen som oroade sig för att inflationen skulle leda till betalningsproblem nådde sin topp i mars och uppgick till så många som 40 procent, men i maj har oron klingat av till endast 23 procent. Ökade priser på dagliga utgifter kvarstår dock som den främsta orsaken till att man haft betalningsproblem senaste månaden, även om det minskat från 75 procent till 66 procent senaste månaden.

Om Betalningsbarometern
“Betalningsbarometern” är en månatlig enkätundersökning som genomförs av Kantar på uppdrag av Intrum Sverige för att ta tempen på de svenska hushållens betalningsförmåga och ta tempen på deras förväntningar gällande ekonomin framåt. Den senaste undersökningen genomfördes mellan den 1:a och 4:e juni 2023 och antalet respondenter uppgick till 1056 personer.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS