Många företag har en färdplan för klimatet, men man måste också fråga företagen om de har en social färdplan - och hur bolagen i så fall mäter och följer upp den. Det säger PwC:s sociala hållbarhetsexpert Sophie Nachemson-Ekwall.
Hon vill pressa företagen: ”Har ni en social färdplan?”
Sophie Nachemson-Ekwall arbetar numera på PwC men var tidigare forskare inom bolagsstyrning vid Handelshögskolan i Stockholm. För tre år sedan låg hon bakom ett av Realtids allra mest lästa debattinlägg – om sociala och hållbara obligationer.
Och det är fortsatt den sociala hållbarheten som är hennes fokus, något som hon berättar om för Realtid på ESG-dagen.
– Ja, jag brinner för den sociala hållbara omställningen där företagen faktiskt ser att de både ska leverera på sociala, gröna och ekonomiska mål, säger Sophie Nachemson-Ekwall.
Hon menar att detta gynnar bolagsinvesteringar på flera olika sätt:
– Dels kan du säkerställa att företaget som du investerar i följer grundläggande mänskliga rättigheter. Men ännu bättre är att företagen både tar med anställda, anställda i värdekedjan, samhällsengagemanget på platsen där bolaget verkar och även ansvar för kunder och slutkonsumenter. I det arbetet byggs kommer fram helt nya affärsmodeller, säger hon.
Hon exemplifierar gärna med bygg- och fastighetsbranschen, där många bolag nu börjar jobba in de sociala målen i hela sin värdekedja.
– Det handlar om att förstå att det finns hemlöshet där man bor och det handlar också väldigt mycket om att engagera sig lokalsamhället och då samarbeta med andra parter, andra fastighetsbolag, kommunen, civilsamhället tillsammans. Där har vi en spännande omvandling på gång, säger hon.
Vad är det främsta man ska tänka på här framöver?
– När företagen nu ska anpassa sig till den nya hållbarhetsrapporteringen så ska de ha en plan för det gröna. Vi pratar mycket om en klimatfärdplan. Men när det gäller de sociala målen så ska man fråga företagen: Har ni en social färdplan och hur mäter ni och följer upp på det? För här växer en helt ny industri fram där vi faktiskt använder oss av nationalekonomi och samhällsvetare för att se till att vi kan mäta och följa upp det sociala avtrycket och de sociala möjligheterna som företagen har i sin affärsmodell, säger Sophie Nachemson-Ekwall.
Se hela intervjun i RealtidTV!