Realtid

Fler klagomål på elhandelsbolag når Energimarknadsinspektionen

Konsumentverkets jurist till Realtid att ingångna avtal ska hållas och att en avtalspart inte ensidigt kan ändra villkor i ett avtal om det inte finns stöd för ändringen i det ursprungliga avtalet.
Anders Frick
Uppdaterad: 21 okt. 2022Publicerad: 21 okt. 2022

Energimarknadsinspektionen ser ett ökande antal klagomål på elhandelsföretag som vill göra ändringar i befintliga avtal – och Greenely är ett av bolagen som pekas ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Realtid skrev nyligen om Greenely, som ändrade sina avtalsvillkor för producenter av solel och gjorde upplägget mycket mer förmånliga för bolaget självt – utan att meddela förändringen till kunderna.

Nu visar det sig att Energimarknadsinspektionen har fått in flera klagomål på bolaget – bland annat på grund av tillvägagångssättet som Realtid avslöjade. Det var nämligen först efter flera påstötningar från Realtid som Greenely lovade att kompensera de cirka 300 kunder som drabbades av bolagets bakvända tillvägagångssätt.

Energimarknadsinspektionen är den expert- och tillsynsmyndighet som arbetar för väl fungerande energimarknader, och som flaggar upp när exempelvis misstänkt marknadsmanipulation höjer elpriserna.

Myndigheten har fått in klagomål som bland annat rör Greenelys tillvägagångssätt som Realtid skrev om, även om majoriteten av klagomålen handlar om andra saker.

– Vi har i år sett ett något ökande antal klagomål som avser att elhandelsföretag vill göra ändringar i befintliga avtal. Det handlar exempelvis om ändring från fastprisavtal till avtal med rörligt pris, som då blir avsevärt mycket dyrare för kunden, ändring av beloppet i ett avtal med så kallat pristak och ändring av priskomponenter, säger Sanna Westman Carling, analytiker på Energimarknadsinspektionen, till Realtid.

Hon säger att myndigheten kan inleda tillsyn mot företag som inte följer ellagen, men att avtalsvillkor och andra avtalsrättsliga förhållandena mellan konsument och företag i huvudsak dock regleras i regelverk som Konsumentverket har tillsynsansvar över.

– Vi har tillsynsansvar över ellagen och den bestämmelse som kan aktualiseras i den här frågan är elhandelsföretagets skyldighet att informera kunden om ändring av villkor. Ett sådant meddelande ska skickas till kunden senast två månader innan ändringen träder i kraft. Men i övrigt är det Konsumentverket som kan bedöma huruvida en ändring av villkoren är oskälig eller inte, säger Sanna Westman Carling.

Som Realtid tidigare har skrivit så säger Konsumentverkets jurist till Realtid att ingångna avtal ska hållas och att en avtalspart inte ensidigt kan ändra villkor i ett avtal om det inte finns stöd för ändringen i det ursprungliga avtalet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS