Fastighets- och byggbranschen växlar på var sitt håll upp arbetet med hållbarhet: ”Måste driva på utvecklingen av hållbara värdekedjor.”
Fastighetsägare slits mellan hållbarhet och lönsamhet
Mest läst i kategorin
Hållbarhet blir en allt viktigare faktor hos både företagare och kunder. 88 procent av nordiska företagsledare har ökat sina satsningar på den fronten det senaste året.
För svenska bankkunder är hållbarhet avgörande när man ska välja bank – och en ny undersökning visar att företag som satsar på detta både är mer lönsamma och växer snabbare.
”Måste minska sina avtryck”
I fastighets- och byggbranschen sker det också stora framsteg i frågan. Svensk Byggtjänst har lanserat en ny hållbarhetsstyrningsmodell med en rådgivande styrelse bestående av sju hållbarhetsexperter.
Modellen syftar till att stärka företagets bidrag till ett hållbart samhällsbyggande genom att erbjuda strategiska insikter och vägledning. Samtidigt decentraliseras hållbarhetsarbetet, så att alla medarbetare får ansvar och verktyg för att hållbarhetsanpassa produkter och tjänster inom sina roller.
”Samhällsbyggnadssektorn måste minska sina avtryck på miljön och samtidigt driva på utvecklingen av hållbara värdekedjor och cirkulära affärsmodeller”, säger styrelsemedlemmen Per Löfgren till Fastighetstidningen.
Guide för mindre erfarna
Branschorganisationen Fastighetsägarna Stockholm har tagit fram en digital vägledning för återbruk, som riktar sig till fastighetsägare som vill börja eller vidareutveckla sitt arbete med att återanvända material.
Vägledningen innehåller praktiska tips om materialfrågor och roller inom återbruksprocessen, samt exempel från fastighetsägare som redan arbetar med återbruk. Den är särskilt användbar för mindre erfarna fastighetsägare, men kan också fungera som en sammanfattning för större aktörer.
Svårt få ekonomisk ersättning
En stor utmaning inom återbruk är bruksvärdessystemet, som gör det svårt för fastighetsägare att få ekonomisk ersättning för återbrukat material, vilket minskar incitamenten.
”I dag handlar det om att vara godhjärtad och att göra en insats för klimatet, men som fastighetsägare måste man även tänka på att det ska vara ekonomiskt lönsamt”, säger kommunikationschef Anna Bellander till Fastighetsnytt.