Beslutet att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar från och med 2035 kommer inte att ändras, meddelar EU:s klimatkommission. Ett besked som både hyllas och kritiseras.
EU:s besked: "Förbud mot fossilbilar ligger fast"
Mest läst i kategorin
Flera aktörer har varnat för försämrad lönsamhet och risk för fabriksnedläggningar om försäljning av fossildrivna fordon förbjuds.
Men trots omfattande kritik från bilindustrin har unionens klimatkommissionär Wopke Hoekstra förtydligat att planerna ligger fast, uppger Financial Times.
Hoekstra betonar att förbudet är avgörande för att EU ska nå sina ambitiösa klimatmål och för att säkra förutsägbarheten för investerare och tillverkare i Europa.
Läs även: BMW varnar: EU-förbudet är ”inte realistiskt.” Realtid
Varnar för kris
Motståndet mot förbudet är starkt inom bilindustrin. Särskilt i Tyskland och Italien, där Volkswagens oro över att behöva stänga fabriker har väckt debatt. Det europeiska branschorganet Acea varnar dessutom för betydande bötesbelopp för branschen när nya utsläppsregler träder i kraft nästa år.
Italiens industriminister, Adolfo Urso, har tidigare varnat för att förbudet kan leda till en ”kris” för den europeiska bilindustrin. Samtidigt efterfrågar Frankrike mer flexibilitet i genomförandet av reglerna och Tyskland föreslår användning av alternativa bränslen som en lösning.
Missa inte: Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid
Het fråga
Julia Poliscanova från miljöorganisationen Transport & Environment framhåller att förbudet driver på nödvändiga investeringar i elbilsteknik och batteriproduktion i Europa. Hon menar att en fördröjning skulle riskera Europas konkurrenskraft gentemot Kina och andra länder som storsatsar på elbilssektorn.
”I stället för att undergräva förbudet borde biltillverkare fokusera på att skapa en konkurrenskraftig europeisk elbilsindustri”, säger hon.
Frågan om förbudet mot bensin- och dieseldrivna bilar väntas bli en het fråga i EU-parlamentets kommande utfrågningar, där nya kommissionärer ska godkännas.
Medan bilindustrin pressar på för mer flexibla regler har Hoekstra klargjort att han anser att förbudet måste genomföras för att stödja EU:s långsiktiga klimatmål och för att säkerställa Europas ledarskap inom grön teknik.
Läs även: Lastbilsjättar satsar på ny teknik i grön kamp. Realtid