Realtid

Efter biljettstrulet: SJ kompenserar alla kunder

Efter biljettstrulet: SJ kompenserar alla kunder
Foto: TT
Anders Frick
Uppdaterad: 10 nov. 2022Publicerad: 10 nov. 2022

Nu kompenserar SJ alla som lyckades köpa tågbiljetter den 9-10 november, för resor under perioden 11 december 2022–12 mars 2023. Anledningen var att SJ:s automatiska prismotorer gick i spinn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När SJ släppte julens tågbiljetter så höll varken sajt eller mobilapp för trycket. Det var närmast omöjligt att alls kunna boka någon biljett, och de som lyckades fick i flera fall betala skyhöga priser. 

De höga priserna beror på att SJ:s priser sätts dynamiskt: Ju större intresse för en avgång, desto högre priser. Överbelastningen av SJ:s servrar tolkade prismotorerna som ett stort intresse och ökade därför automatiskt priserna för de få som faktiskt lyckades köpa biljett.

Under torsdagskvällen beslutade SJ att kompensera de kunder som drabbades av ovanligt höga priser.  Alla som har betalat mer än nedanstående belopp per biljett kommer att få resterande peng återbetalad innan jul:

Resor med SJ Regional och SJ InterCity: 395 kronor per biljett.
Resor med SJ Snabbtåg i 2 klass och 2 klass Lugn: 495 kronor per biljett.
Resor med SJ Snabbtåg i 1 klass: 895 kronor per biljett.

Priset på SJ Nattåg har inte påverkats av de senaste dagarnas tekniska problem.
Återbetalningen kommer att ske automatiskt och gäller för alla biljetter oavsett flexibilitet.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]