Realtid

Econans vinner Mastercards partnerskaps-program Lighthouse FINITIV

Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV
Vinnarna i Mastercard partnerskapsprogram för fintech-startups i Norden och Baltikum presenterades under Slush i Helsingfors.
Realtid.se
Uppdaterad: 21 nov. 2022Publicerad: 21 nov. 2022

Det svenska fintechföretaget Econans är vinnaren av höstens upplaga av Lighthouse FINITIV, Mastercard partnerskapsprogram för fintech-startups i Norden och Baltikum. Den danska impact tech-startupen Eco Tree vinner Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram för att hitta och skala morgondagens “impact unicorns”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Som nästa steg kommer Econans och Eco Tree att få presentera sina affärsidéer för Start Path, Mastercards globala program för startups. Det framgår av ett pressmeddelande.

Econans utsågs till vinnare i höstens upplaga av Mastercard Lighthouse FINITIV under Slush i Helsingfors. Econans erbjuder digitala tjänster för automatiserad rådgivning gällande miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Econans tilldelas vinsten med motiveringen att de hjälper konsumenter med en av de mest aktuella frågorna just nu, energikrisen som orsakar höga elräkningar.

Mastercards FINITIV-program pågår under tre månader och ger nordiska och baltiska startup inom fintech möjlighet att samarbeta med Mastercard och nordiska storbanker som SEB, Danske Bank, DNB, Swedbank och OP Financial Group. Varje år, under en vår- och höstupplaga, utser programmets partners en vinnare bland hundratals sökande baserat på kriterier som ambitioner, produktpotential och framsteg under programmet.

Vinnaren i Finlandsklassen är Finance Key, en open banking plattform som hjälper företag att hantera komplicerade och tidskrävande interna finansprocesser. KWOTA, som erbjuder digital validering och handel med besparingar av koldioxidutsläpp, vinner den baltiska klassen. The people’s choice award tilldelades Olpay, som erbjuder avancerad teknik för ansiktsigenkänning för att göra det möjligt för små och medelstora företag att acceptera olika betalningslösningar.

Mastercard Lighthouse MASSIV-vinnaren i höstens upplaga av programmet blev den danska impact startupen Eco Tree. Bolaget erbjuder en enkel och lättillgänglig lösning för att bidra till ett hållbart skogsbruk och bevarande av naturen. Eco Tree tilldelas vinsten med motivering att de fokuserar på att engagera både privatpersoner och företag i att lösa klimatförändringarna och öka den biologiska mångfalden.

Bland MASSIV-finalisterna fanns också det norska lagertjänstföretaget Wanda och det danska miljöteknikföretaget Klimate. Klimate tilldelades också Investors Award för att ha dragit till sig mest investerarintresse. Den svenska startupen Ignitia, som tillhandahåller exakta, platsspecifika väderprognoser för tropikerna, tilldelades Impact Potential Award för att ha skapat en verklig, positiv och påtaglig inverkan på världen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS