Realtid

Driver OS och Taylor Swift verkligen upp priserna?

Olika meningar om Taylor Swift-effekten
Taylor Swift må vara populär, men hennes effekt på ekonomin kan diskuteras. (Foto: Christine Olsson/TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 13 aug. 2024Publicerad: 13 aug. 2024

Taylor Swift och OS kan ligga bakom inflationstrycket i Europa. Men vilken effekt har egentligen enskilda evenemang på ekonomin?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”De olympiska spelen eller en konsert med Taylor Swift skapar en plötslig efterfrågechock”, skrev Paul Donovan, chefsekonom på UBS Global Wealth Management, i en kommentar nyligen enligt CNBC.

Bland annat har de stora eventen lett till högre hotell- och flygpriser och andra tjänster.

Över 200 procent dyrare

Under OS i Paris har hotellpriserna skjutit i höjden med en 206-procentig ökning av intäkterna per tillgängligt rum jämfört med föregående år.

Samtidigt har den franska turistnäringen blomstrat.

Trots högre inflation väntas det inte påverka levnadskostnaderna för lokalbefolkningen i Paris, eftersom många har lämnat staden i samband med spelen, skriver nyhetsbyrån Finwire.

Inte dra för stora slutsatser

Även i Sverige har Taylor Swift-effekten diskuterats efter de utsålda konserterna i Stockholm i maj som var en succé för besöksnäringen.

ANNONS

Men vidden av den kan diskuteras, likaså att dra det så långt att den skulle få Sveriges riksbank att tveka om räntan, skriver Dagens PS.

”Även om vi räknat ut att Taylor Swifts konserter bidrog med en halv miljard till Stockholm så är det en försvinnande liten konsumtion sett till hela rikets totala konsumtion”, säger Carl Bergkvist, chefsekonom för Stockholms Handelskammare till tidningen och fortsätter:

Läs mer:

Stenrika Snoop Dogg tjänar storkovan på OS. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]