Joe Bidens stödpaket för initiativ inom grön energi har fått AB Volvo att överväga en ökad produktion av batterier och bränsleceller i USA. Det säger Volvos presschef Claes Eliasson till Realtid.
Därför vill Volvo tillverka fler batterier i USA
Mest läst i kategorin
I höstas lanserade USA:s president Joe Bidens satsning ”Inflation Reduction Act of 2022”, som utlovar hundratals miljarder dollar för initiativ inom grön energi.
Satsningen gör det billigare att tillverka elektriska lastbilar för den amerikanska marknaden i USA, jämfört med att tillverka dem i Sverige och sedan exportera. Det har fått Volvo att överväga en utökad satsning just i USA – något som nyhetssajten Bloomberg nyligen uppmärksammade.
– Om inget händer i Europa kommer vi behöva att tänka på var vi ska placera våra initiala investeringar för att skala upp kapacitet för viss teknik i värdekedjan. Detta är inget hot, det är drivet av kundefterfrågan och var volymerna kommer att accelerera, säger Volvos vd Martin Lundstedt till Bloomberg.
Enligt Volvos presschef Claes Eliasson handlar det i Volvos fall framförallt om ökade investeringar i leveranskapacitet för batterier och bränsleceller – snarare än att flytta hela produktionsanläggningar till USA.
– IRA gör att efterfrågan på elfordon kommer att gå upp väldigt mycket, särskilt med avseende på batteriproduktion. Vi är ju verksamma inom det fältet och vill gärna rampa upp den delen genom att förlägga fler investeringar till Nordamerika där vårt industriella fotavtryck behöver öka, säger Claes Eliasson till Realtid.
Kommer ni att flytta någon produktion från Sverige till USA?
– Nej, inte alls. Vi bromsar ingenting gällande batterifabriken i Mariestad, utan de planerna lever vidare. Samtidigt ser vi positivt på the European Green Deal som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen presenterade häromdagen. Vi får se hur det går med den, men det vore önskvärt med en motsvarande satsning som IRA också i Europa, säger Claes Eliasson.