Generation Z:s förtroende för experter minskar – istället har andra aktörer blivit de nya auktoriteterna för unga.
Därför dumpar Gen Z experterna: "Obekväma"


Mest läst i kategorin
Allt fler tonåringar i Generation Z vänder sig bort från traditionella informationskällor och söker istället råd från influencers på sociala medier.
Trenden belyser en förändring i hur unga konsumerar information och vilka källor de anser trovärdiga, skriver Fortune.
Missa inte: Förlorade sparpengarna på finfluencerns råd. Realtid
14-åriga Stella från London följde noggrant ett skönhetstips hon såg på TikTok – att använda kalla skedar under ögonen för att bli av med mörka ringar. Efter en månads daglig användning märkte hon ingen skillnad.
”Jag trodde verkligen att det skulle fungera”, säger Stella. Trots besvikelsen fortsätter hon att söka råd från influencers.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
”Känns som vänner”
Enligt en studie från Reuters Institute 2022 får 55 procent av unga sina nyheter från sociala medieplattformar som TikTok, YouTube och Instagram, istället för traditionella nyhetskällor.
Skiftet innebär att läkare, journalister och forskare ofta avfärdas som obekväma eller irrelevanta, medan influencers ses som snabba och lättillgängliga informationskällor.
”Influencers känns som vänner”, säger 16-åriga studenten Millie från Leeds. ”Ju mer man ser dem, desto mer litar man på dem, även om de egentligen är främlingar.”

Generation Z: Bli chef? Nej tack, det är för stressigt
Stress och ständig uppkoppling, chefsrollen har förlorat sin glans och allt fler chefer säger upp sig. Samtidigt tackar Generation Z nej.
Senaste nytt
Minskande kunskaper
Denna tillit till influencers över experter kan delvis förklaras av hur sociala medier är utformade.
Algoritmer prioriterar innehåll som engagerar, vilket ofta innebär korta, underhållande videor framför djupgående analyser.
Läs även: Kvinnor nya ekonomistjärnor i sociala medier. Realtid
Detta kan leda till en ytlig förståelse av komplexa ämnen och en ökad spridning av felaktig information.
”Vi har inte sett en stor minskning i studenternas kunskap, men vi har märkt en minskning i deras diskussioner”, säger rektorn Will Bowry. ”Och utan diskussioner får man ingen djup förståelse.”
Lite annorlunda i Sverige
I Sverige är användningen av sociala medier utbredd bland ungdomar.
Enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2023” använder 94 procent av internetanvändare över 8 år sociala medier – och 85 procent gör det dagligen.
Missa inte: Förlorade sparpengarna på finfluencerns råd. Realtid
Bland ungdomar födda på 2000-talet är daglig användning ännu högre, med 97 procent som använder sociala medier varje dag.
Trots den höga användningen av sociala medier visar forskning från Mediemyndigheten att barn och unga i Sverige har ett svagare förtroende för influencers jämfört med etablerade nyhetsmedier.
Detta särskilt inom områden som informationsförmedling och nyhetsrapportering.

Chefer måste vara lagom – inte för unga och inte för gamla
Det är inte bara äldre som diskrimineras. Nu visar en färsk undersökning att även unga sorteras bort i rekryteringsprocesser.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.