Nu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg, vattenfabriken i Ramlösa, och omlastningsterminalerna i Göteborg, Malmö och Helsingborg. Den hållbara transportlösningen för södra och västra Sverige har tagits fram tillsammans med fraktteknikföretaget Einride.
Carlsberg Sverige utökar samarbetet med Einride
– Vi inledde vårt samarbete med Einride hösten 2022 då vi elektrifierade de tunga lagertransporterna i Halland. Våren 2023 utökade vi samarbetet då vi adderade ytterligare en ellastbil som dagligen kör mellan Falkenberg och Ramlösa. Nu investerar vi stort i en hållbar transportlösning för södra och västra Sverige, som kommer att bidra till att vi minskar vårt klimatavtryck avsevärt, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige, i en presskommentar.
Totalt kommer åtta ekipage, bestående av ellastbilar med släp (51 pallplatser per ekipage), att köra flödena. Laddinfrastruktur kommer att installeras av Einride på strategiska platser, såsom vid bryggeriet i Falkenberg och vattenfabriken i Ramlösa. Laddinfrastrukturen kommer möjliggöra att lastbilarna kan laddas medan de lastas och lossas. De nya ellastbilarna kommer rulla på vägarna med start hösten 2024.
Lastbilsflottan kommer att drivas, planeras, optimeras och övervakas av mobilitetsplattformen Einride Saga. Det utökade partnerskapet väntas elektrifiera cirka 765 000 transportmil på fem år, vilket motsvarar en besparing på nästan 12 300 ton koldioxid, jämfört med diesellastbilar. Det kan jämföras med utsläppen från 482 personbilar som kör på diesel 20 mil om dagen under ett år.*
Sedan övergången till elektriska transporter med Einride har Carlsberg Sverige lyckats minska transportutsläppen med upp till 95 procent jämfört med diesel på de rutter som konverterats