Realtid

Biologisk mångfald nästa stora hållbarhetsmål

En bild som visar en grupp människor från Tikunas ursprungsbefolkning under en torka i Loma. De bär typiska västerländska kläder som jeans, T-tröjor och kepsar. De går på ett fält med gles vegetation och uttorkad jord. I bakgrunden kan man skönja Amazonfloden. Det är en solig dag med blå himmel.
Människor från Tikunas ursprungsbefolkning under en torka nära Amazonfloden i Loma. (Foto: Ivan Valencia/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 24 okt. 2024

Företag världen över sätter nu mål för att bevara naturen. Men utan rätt verktyg kan det bli svårt att veta om de verkligen bidrar till biologisk mångfald, eller bara tomma löften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Ett nytt begrepp har seglat upp i företagsvärlden: ”nature positive” – en strategi som syftar till att hejda och vända förlusten av biologisk mångfald. Initiativet lockar företag inom jordbruk, skogsbruk och finans, men experter varnar för att dessa mål kan bli verkningslösa om inte tydliga regler och mätverktyg införs, skriver Financial Times.

Vid senaste FN-mötet om biologisk mångfald i Montreal 2022 deltog över 1 000 företag och finansiella institutioner, enligt koalitionen Business for Nature. Detta visar hur företagsvärlden alltmer börjar se värdet i att skydda ekosystemen.

”Att erkänna värdet av våtmarker, skogar och hav, och deras förmåga att reglera klimatet, är avgörande”, säger Laurence Tubiana, vd för European Climate Foundation.

Läs även: Banker fortsätter att finansiera avskogning. Realtid

Varnar

Biologisk mångfald och klimatförändringar är nära sammankopplade. Skogars och växters roll som kolsänkor försvagas på grund av stigande temperaturer och extrema väderhändelser, vilket förvärrar klimatkrisen.

”Naturens kapacitet att absorbera koldioxid minskar”, förklarar Marco Lambertini, chef för Nature Positive Initiative.

Men många experter varnar för att begreppet ”nature positive” kan användas som ett buzzword utan reell substans. Michael Wironen från Nature Conservancy påpekar att ”naturen är rörig och svår att mäta”, vilket gör det lätt för företag att hävda att de är naturpositiva utan konkreta bevis.

ANNONS

Flera forskare, bland annat professor Martine Maron, betonar att målet att bli naturpositiv är mycket mer ambitiöst än tidigare initiativ – och att risken för greenwashing är stor om företagen inte förstår arbetets omfattning.

Läs även: Är techjättarnas klimatmål bara en illusion? Realtid

ANNONS

”Skapa ordning”

För att undvika detta krävs gemensamma standarder och regler.

Taskforce on Nature-related Financial Disclosures arbetar på att skapa ett enhetligt system för företag att rapportera sin påverkan på naturen, liknande de befintliga ramverken för koldioxidutsläpp. Lambertini betonar att tydliga mätverktyg är avgörande för att undvika greenwashing.

”Vi behöver skapa ordning och säkerställa att företagens insatser matchar problemets omfattning”, säger han till Financial Times.

Missa inte: Klimatmål i konflikt: ”Fattigare och kallare”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS