Realtid

Barnlöst samhälle tvingar leksaksjättar till total omställning

barnlöst
När antalet barn bara blir färre måste Toys R Us anpassa både produktutbud och försäljningskanaler.(Foto: Eric Gay/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 25 dec. 2024Publicerad: 25 dec. 2024

När födelsetalen rasar över hela världen tvingas traditionella barnföretag till drastiska förändringar. Nu satsar Toys R Us på en ny kundgrupp: vuxna nostalgiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Fallande födelsetal är ett stort samhällsfenomen som vi inte kan vända på kort sikt, så vi skiftar fokus till att växa genom Generation Z-kidults”, säger Leo Tsoi, vd för Toys R Us Asia, till Financial Times.

Företaget, som opererar självständigt från sin amerikanska namne, verkar på tio asiatiska marknader.

Missa inte: Allt färre barn i Sverige och världen: ”Nödsituation”. Realtid

I åtta av dessa ligger födelsetalen under den nivå som krävs för en stabil befolkning. Vuxna köpare står redan för omkring en åttondel av företagets intäkter, och den andelen växer snabbt, särskilt i Kina och Japan.

”Ultralåga” länder

Situationen är minst lika allvarlig i Europa.

Tyskland, kontinentens folkrikaste land, har nu anslutit sig till gruppen länder med ”ultralåga” födelsetal under 1,4 barn per kvinna, skriver Financial Times.

Även Estland och Österrike har fallit under denna kritiska gräns.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

För oroliga för barn

Orsakerna är både ekonomiska och sociala.

”Du kanske har ett jobb, men om du är orolig för att förlora det, orolig för inflation eller orolig för konflikten i Ukraina, då tvekar du fortfarande att skaffa barn”, säger Ann Berrington, professor i demografi vid University of Southampton.

Läs mer: Rysslands födelsetal rasar: ”Katastrofalt för nationen”. Dagens PS

Toys R Us Asia möter utmaningen genom att anpassa både produktutbud och försäljningskanaler.

Företaget satsar på nostalgivaror som Hello Kitty och samarbeten med populära datorspel som Genshin Impact.

Säljer mer vuxenblöjor

De har även inlett samarbeten med matleveransplattformar för att nå köpstarka vuxna kunder.

ANNONS

Trenden påverkar även andra branscher.

Kinesiska mejeriföretaget Yili Dairy har lanserat kalciumrika produkter för äldre, medan blöjtillverkare ser en ökande efterfrågan på vuxenblöjor som kompenserar för fallande försäljning av barnblöjor.

Missa inte: Demografisk kris hotar framtidens fastighetsmarknad. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]