I en ny rapport från Företagarna konstaterar organisationen att Arbetsförmedlingen måste få en deadline. "Myndighetens budget skenar och uppgår i år till 90 miljarder kronor samtidigt är skillnaden avgrundsdjup mellan dem som har ett jobb och dem som står utanför arbetsmarknaden."
"Arbetsförmedlingen misslyckas med sitt uppdrag"
”Det finns inget annat ärligt sätt att uttrycka det på: regeringens arbetsmarknadspolitik i allmänhet och Arbetsförmedlingen i synnerhet misslyckas med sitt uppdrag,” skriver Företagarnas Catharina Bildt Grape på SvD Debatt.
Företagarnas krav är att målsätta Arbetsförmedlingens uppdrag och leverans, ge myndigheten två år att styra om verksamheten mot service, effektivitet och resultat. Annars tycker Företagarna att Arbetsförmedlingen ska läggas ner.
De brister som Företagarnas medlemmar framför handlar om myndighetens avsaknad av servicekänsla, brister i upphandling (vilket medför att utbildningar och insatser inte leder till jobb), allvarliga brister i kontroll och uppföljning, samt ineffektiv toppstyrning.
”731 dagar kan låta som en kort tid för en stor förändring, men i grunden behöver Arbetsförmedlingen bara klara ett enda jobb – sitt eget.”