Realtid

Så stor är marknaden för flygande taxi

Eldrivet flyg och eVTOL blir ett sätt att hantera glesbygdsutmaningar, säger Henrik Littorin, analytiker på Berg Insight, som författat en rapport om VTOL-marknaden. Foto/montage: Henrik Littorin och en skiss av en Vertiport som tagits fram av företaget Kookiejar.
Anders Frick
Uppdaterad: 21 okt. 2022Publicerad: 21 okt. 2022

Innan år 2050 kan det finnas 300.000 privata och 150.000 kommersiella flygande elektriska taxifordon i luften, världen över. Men regelverk och certifieringsprocesser kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den bedömningen gör det Göteborgsbaserade analysföretaget Berg Insight, som nyligen släppte en ny rapport om marknaden för elflygplan och eVTOL, elektriska passagerarfordon som likt helikoptrar startar och landar vertikalt.

Enligt rapporten kommer de första pilotflugna eVTOL:erna med största sannolikhet att vara i kommersiell drift före 2030. Mellan 2031–2035 kommer ekosystemet och acceptansen att utvecklas ytterligare och förväntade 20 000 fordon kommer att tas i drift över hela världen. Därefter kan marknaden komma att ta ännu mer fart.

– I vårt mest positiva scenario har vi kommit fram till att leveranserna kan nå upp till 150.000 fordon mellan 2025–2050. Detta scenario är baserat på en gynnsam regulatorisk miljö där långsiktiga luftrumsfrågor lösts samt att man godkänt autonoma flygningar, säger Henrik Littorin, författare av rapporten.

Förutom dessa 150.000 fordon kan det även finnas upp till 300.000 privata eVTOL-fordon innan 2050 – om inte lagar, regler och processer sätter käppar i hjulet.

– Förändrade regelverk och certifieringsprocesser kan längre tid än förväntat vilket i sin tur gör att ett antal aktörer hinner falla bort. När fler och fler företag börjar med omfattande testflygningar kan det dyka upp i dagsläget okända säkerhetsfrågor som försenar utvecklingen. Det finns även risk att efterfrågan på denna typ av transporter blir lägre än prognostiserat eftersom det till viss del krävs förändrade beteenden hos människor och företag eller att kostnaderna blir för höga, säger Henrik Littorin, och fortsätter:

– Det skulle även kunna bli en utveckling där energitätheten i batterier planar ut vilket gör att räckvidderna även långsiktigt blir lägre än förväntat. Då blir vätgaslösningarna allt viktigare men där har vi i de flesta fall många år till storskalig kommersiell drift, säger han.

Hur tror ni att marknaden för VTOL och elflyg kommer att se ut specifikt i Sverige?

– Sverige är EU:s tredje största land till ytan men med en liten befolkning och ett antal utmaningar kopplade till effektiv transportinfrastruktur. Därmed finns det ett antal ställen där eldrivet flyg skulle kunna vara ett tids- och kostnadseffektivt sätt att förbättra tillgängligheten. Bland annat har sydöstra och norra Sverige långa avstånd och till viss del bristande väg- och järnvägsförbindelser. Det innebär att eldrivet flyg och eVTOL blir ett sätt att hantera glesbygdsutmaningar snarare än att lösa transportbehov i större städer, säger Henrik Littorin.

ANNONS

Några av de aktörer som är i blickfånget för elektriska flygplan just nu är Heart Aerospace, Pipistrel, Eviation och Bye Aerospace. När det gäller eVTOL så tipsar Berg Insight om att hålla lite extra koll på Archer, Beta Technologies, Ehang, Eve Air Mobility, Joby Aviation, Lilium, Volocopter, Vertical Aerospace och Wisk.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

ECB överväger en djärv räntesänkning att ge eurozonen ny ekonomisk fart. Samtidigt hotar flera externa faktorer – tajmingen blir avgörande. Inflationen i eurozonen ser ut att vara under kontroll. Europeiska centralbanken, ECB, kan därför dra till med ett djärvt drag för att kickstarta ekonomin – nämligen sänka styrräntan hela vägen ner från dagens 3,5 procent […]