Storbanker utmanades av nya betallösningar. Men såg en unik möjlighet i realtidsöverföring via mobilen. I dag använder 4,1 miljoner svenskar Swish. Här är historien om framgångs-tjänsten.
Så skapades succé-appen Swish
Mest läst i kategorin
Om 15 år kan sedlar vara ett minne blott i Sverige, enligt en rapport av KTH-forskaren Niklas Arvidsson. Och Swish påskyndar minst sagt den utvecklingen, visar studien.
Hur föddes då denna app? Jo, det började som ett samarbete mellan de sex största bankerna i Sverige: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna. Och i september 2012 lanserade de betallösningen.
Drygt ett år senare anslöt sig även Skandia och 2014 Ica Banken, Sparkbanken Syd och Sparbanken Öresund.
– De svenska bankerna var nog ganska utmanade av att kollektivtrafikbolag gav telekomföretag i uppdrag att leverera betaltjänster. Det skapade ett konkurrenstryck, menar Niklas Arvidsson.
Men främsta skälet till att de intresserade sig för p2p-betalningar i realtid var den stora användningen av smarta mobiler och internet i Sverige.
Det menar i alla fall Per Ekwall, talesperson för Getswish AB som äger tjänsten och varumärket Swish. Getswish ägs in sin tur av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.
– Det var diskussioner som fanns under en tid. Bankerna såg att kunderna allt mer använde mobilen för att göra många olika saker och man såg en unik möjlighet i realtidsbetalningar mellan privatpersoner, säger Per Ekwall till Realtid.se.
Bankerna vände sig till Bankgirot som genom sitt stora kunnande inom betallösningar fick uppdraget att utveckla appen, berättar han.
– Inför lanseringen var man ödmjuk eftersom man gav sig in i ett helt nytt segment. Bankerna förväntade sig en försiktigt positiv reaktion, men det gick över all förväntan och det har sedan lanseringen gått bättre än vad vi någonsin kunde tro. Den snabba tillväxtetableringen har slagit många med häpnad.
I dag har 77 procent av svenskarna en smart lur, medan 76 procent surfar i mobilen, enligt internetstatistik.se, en oberoende allmännyttig organisation. Och i september förra året nyttjade 51 procent av mobilanvändarna, i åldergruppen 16-74 år, Swish. Bland de mellan 16 och 29 år var motsvarande siffra 70 procent.
Det visar rapporten "Sverige betalar" från undersökningsföretaget Insight Intelligence som frågat 1000 svenskar om deras attityder till mobila betalningar.
Per Ekwall tror att enkel- och snabbheten gjort tjänsten till sådan succé. Andra liknande tjänster som till exempel Paym Storbritannien är betydligt långsammare, enligt honom.
Sedan 2014 kan även företag och webbutiker ta emot pengar via appen och nu är det handlarnas tur.
– Vi har precis lanserat Swish för handeln och efterfrågan har hittills varit stor, säger Per Ekwall.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.