Genom bolaget Supersejf och varumärket Sejfa ska Länsförsäkringar ta sig an den unga generationens försäkringstagare, initialt med fokus på hemförsäkringar. Vd Jesper Strömqvist säger till Realtid att ambitionen är att få över 100 000 användare – och han tror att Sejfa snarare kommer komplettera än konkurrera med sina egna ägare.
Så ska Sejfa göra Länsförsäkringar hippt
Mest läst i kategorin
Om du är student eller tillräckligt ung i sinnet så har du kanske redan sett reklamen i sociala medier. Där lockar Sejfa med rabatterade öppningserbjudanden till de 500 första som tecknar sig för bolagets hemförsäkring. Smyglanseringen till trots så är det först i vår som bolaget kommer att slå på stora trumman för att locka kunder. Det säger Jesper Strömqvist, vd för Supersejf, till Realtid.
– Under hösten har Sejfa varit live i betaversion där en första grupp kunder i tidigt skede har fått vara med och testa, men även påverka. Den initiala kundgruppen har utökats vid flera tillfällen på grund av stort intresse. Vi är fantastiskt glada för att de första kundgrupperna älskar Sejfas digitala flöden, upplevelse, erbjudande och vibe, säger Jesper Strömqvist.
Även om namnet är nytt så är ägarna välbekanta. Supersejf ägs av, och förmedlar försäkringar åt, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Länsförsäkringar Stockholm, Länsförsäkringar Östgöta, Länsförsäkringar Älvsborg samt Länsförsäkringar Halland.
– Bakgrunden till Sejfa är att vi vill komplettera vårt redan breda utbud inom försäkring med en tjänst där vi helt och hållet fokuserar på att skapa framtidens digitala försäkring, helt anpassad efter unga vuxnas behov och liv, säger han.
Vad är det för behov?
– Det handlar om flöden och funktioner som snabbt anpassar sig, och med en digital upplevelse som hela tiden är smart och enkel. Sejfa som digital kanal ska över tid också kunna ha olika erbjudanden, redskap, partnerskap och utforska olika tekniker. De kan därefter även användas i vårt övriga utbud inom Länsförsäkringar. Men främst handlar Sejfa om att, tillsammans med användarna, utveckla en digital upplevelse i världsklass, säger han.
Vad har ni för mål och ambitioner?
– Sejfa ska vara det naturliga valet för unga vuxna digitalt, så vi har höga ambitioner marknadsmässigt. På längre sikt ska Sejfa ha över 100 000 aktiva användare. Men Sejfa är också en utvecklingsresa över tid som avser att testa och tillgängliggöra nya funktioner, partnerskap och tekniker, säger Jesper Strömqvist, och fortsätter:
– Hela tänket med Sejfa kom från att vi såg stor potential i logiken att en ny tjänst och kanal kan dra nytta av Länsförsäkringar i bakgrunden, och samtidigt kunna göra nya saker digitalt för att sedan agera på inom Länsförsäkringar. Där finns likheter med hur innovation drivits framgångsrikt i andra branscher, såsom telekom och automotive, säger han.
Så hur kom ni fram till det som nu är Sejfa?
– Med den nämnda logiken i ryggen itererades idéer kring hela upplägget fram av innovationsbolaget LFant, tillsammans med ägarbolagens medarbetare, partners och inte minst tillsammans med tänkta användare, säger han.
Vem kom på namnet?
– Det kom fram ur intensiva sessioner med många smarta hjärnor och stora hjärtan. Som en kärleksförklaring kan man säga, säger han.
Hur många är ni som jobbar på Supersejf?
– I denna fas är grundteamet 6-7 personer plus externa partners. Vi driver Sejfa tillsammans med en en grupp av fantastiska personer med grymma spetskompetenser inom Länsförsäkringar, säger han.
Och hur stor budget har ni fått från era ägare?
– Ägarna finansierar satsningen utifrån behov och förutsättningar och har ett långsiktigt perspektiv. Att driva fram en ny tjänst i en ny kanal är krävande och tar tid, säger han.
Hur ser du på risken att ni tar marknadsandelar från Länsförsäkringar snarare än från era konkurrenter?
– Utgångspunkten är givetvis att mängden användare ska komma från andra aktörer, och initialt är det tydligt att så också är fallet. Sen är det ju länsförsäkringsbolagen som fortsatt är försäkringsgivare. På så sätt är ju kunden där också. Men först och främst handlar Sejfa om att vara relevant digitalt för dessa målgrupper, säger han.
På vilket sätt skiljer ni er från andra?
– Sejfa ska över tid generera världens bästa användarupplevelse. Ett exempel på nya funktioner i Sejfa är ’Mina Prylar’ där användaren smart och enkelt kan lägga in foto och kvitto på nya saker som köps, för att ha det samlat på en plats, och i anslutning till sin försäkring. Det bidrar också till en ökad medvetenhet hos kunderna om att det är viktigt att vara sejf, precis som Sejfa, säger Jesper Strömqvist.