Elhandelsbolaget Greenely påstår sig sälja el utan prispåslag. Istället ska en fast månadsavgift täcka bolagets kostnader. Nu kan Realtid visa att det inte stämmer och att Greenelys kunder varje månad betalar stora belopp i påslag – inbakade i priset, dolda för kunderna.
Så lurar Greenely tusenlappar av kunderna – varje månad
Tidigare i höst kunde Realtid avslöja att elbolaget Greenely skapade förmånliga avtal åt sig självt – utan att informera de kunderna som var solelsproducenter.
Nu kan Realtid avslöja att även Greenelys vanliga kunder, och alltså inte enbart solelsproducenterna, blir lurade på stora belopp – varje månad.
”Vi tar inget ”påslag” eller ”marginal” på elförbrukning eftersom vi istället vill ha alla incitament att hjälpa våra kunder minska sin förbrukning.” Så marknadsför sig elhandelsbolaget gentemot omvärlden. Men sanningen är att bolaget inte bara har påslag på elen; Påslaget är både dolt för kunderna och dessutom mycket större än det påslag som Tibber och andra konkurrenter har.
På Greenelys elfakturor finns en rad där det står ”El (inklusive elcertifikat, el märkt Bra miljöval, elhandel)”, och sedan ett belopp i öre/kWh. För att veta hur stor del av beloppet som härrör till de olika delarna så måste kunderna be om en sådan specifikation från Greenelys kundtjänst.
En sådan specifikation innehåller raderna ”Avgift balansansvar”, ”Elcertifikatavgift” samt ”Bra Miljöval”.
Organisationen Bra Miljöval tar 6 öre per såld kWh i licensavgift. På Greenelys fakturor står det 12,06 öre/kWh, plus moms.
När det gäller balansansvarsavgiften så varierar den från kund till kund, men Realtid har tagit del av en handfull olika fakturaspecifikationer för november månad, och beloppet på dessa varierar mellan 13 öre/kWh till 28 öre/kWh, plus moms.
Som jämförelse gjorde konkurrenten Tibber ett totalt påslag i november om 8,62 öre/kWh för certifikat, balansansvar samt en garanti för att elen kommer från förnybara källor.
Med moms inkluderat så hamnar alltså Greenelys alla påslag på drygt 50 öre/kWh för vissa kunder. En vanlig villa förbrukar nu i december ett par tusen kilowattimmar, vilket gör att det alltså handlar om flera tusenlappar som Greenely tar i påslag per kund, varje månad.
Philip Eide, pressansvarig på Greenely förklarar hur det hänger ihop med Greenelys devis om att inte göra några prispåslag.
– Kommunikationen vi använder är primärt ”självkostnadspris”, då inte tanken är vi skall hitta vinst på försäljningen av el till kund, men att det skall täcka sina egna kostnader, säger Philip Eide till Realtid.
Han förklarar att anledningen till den förhöjda balansansvarsavgiften är att det finns två olika marknader där alla elbolag köper el till sina konsumenter. Den första marknaden är där elbolag köper el dagen innan baserat på prognoser för hur mycket Greenely tror att konsumenterna kommer att förbruka nästkommande dag. Den andra marknaden är där Greenely köper till eller säljer el för att hamna i balans för att matcha den mängd el som kunderna behöver med deras faktiska elförbrukning.
– På grund av den rådande situationen med högre elpriser har det traditionella förbrukningsmönstret hos våra kunder ändrats drastiskt. Det leder till att det är svårare att ställa prognoser på hur mycket el våra kunder kommer att konsumera vilket i sin tur betyder att vi ofta måste köpa mer el på den andra marknaden till ett högre pris. Därför kan det skilja sig från elbolag till elbolag, beroende hur mycket el som behövs köpas in eller säljas av som sedan blir en förhöjd balansansvarsavgift, säger Philip Eide.
Varför skiljer den sig från person till person?
– Balansansvarsavgiften är individuell, precis som timpris. Det betyder alltså att balansansvarsavgiften skiljer sig från person till person hos Greenely, beroende på när kunden har köpt el. Vi på Greenely jobbar stenhårt just nu för att utforska nya sätt och partnerskap för att minska differensen och minska dessa påslag i den mån vi kan, säger Philip Eide.
Varför måste varje kund aktivt kontakta er kundtjänst för att få en specifikation över era påslag?
– Vi tittar på att specificera upp fakturan och vi arbetar mot att ha det i början av nästa år. Men de kunder som vill veta mer detaljer kan alltid höra av sig till vår support så får de en mer exakt uppdelning, säger Philip Eide.