Efter 22 år på SEB och närmare tre år på JP Morgan går nu Albert Hammar till Carnegie där han blir chef över försäljning och marknadsföring för Private Banking. Samtidigt brottas banken med avhopp.
Ruljans på Carnegie – som rekryterar säljchef från JP Morgan
ABG massrekryterar från Carnegie, och den tidigare Carnegiechefen Jonas Ingerdal Predikaka har satt ambitionen att ABG ska vara etta på private banking om fem år. Samtidigt har en lång rad andra personer lämnat Carnegie – något som Realtid har skrivit om bland annat här, här, här och här.
Idag måndag börjar den profilerade bankveteranen Albert Hammar på Carnegie. Han får titeln Head of Marketing & Sales på Private Banking, och enligt bolaget är den en av flera strategiska rekryteringar som Carnegie kommer att göra framöver.
– Vi är mycket glada att Albert Hammar, som är en mycket erfaren person i branschen, har valt att börja på Carnegie. Det visar på Carnegies förmåga att attrahera duktiga personer och bygga marknadens bästa team. Albert har en tung kompetens och ett stort nätverk, han är också en dokumenterat duktig ledare, säger Fredrik Leetmaa, chef för Private Banking på Carnegie, till Realtid.
Enligt uppgifter till Realtid är det olika orsaker till att folk har slutat på Carnegie. Fredrik Billving, chef för Private Banking på Stockholmskontoret, och Anna Ronge, Head of Business Development, slutade av en anledning, medan andra medarbetare slutade av andra anledningar. Kommunikationschefen Emelie Friberg vill dock tona ner dramatiken i den höga omsättningen på folk:
– För oss har det här varit en ganska naturlig rörelse av personer och vi har en sund personalomsättning. För Carnegie är det laget som avgör vår framgång och det hänger alltså inte på några individer, säger Emelie Friberg till Realtid.
Hur skulle du beskriva vad som händer på Private Banking hos er just nu?
– Private Banking har under det senaste året arbetat med frågor som bland annat handlar om organisation och att bygga det bästa laget. Under Fredrik Leetmaas ledning har vi fortsatt arbetet med att utveckla Private Banking med målsättningen att vara den bästa, mest hållbara rådgivaren för våra kunder och den mest attraktiva arbetsgivare där de absolut bästa personerna i branschen vill arbeta, säger hon.