Realtid

Trots konkurrensen – Volkswagen fortfarande svenskarnas favorit

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 13 apr. 2025Publicerad: 13 apr. 2025

Trots stenhård konkurrens från nya aktörer fortsätter Volkswagen att dominera den svenska elbilsförsäljningen. Men kampen om framtidens elbilsförare har bara börjat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Experten: "De tre T:na som bygger framtidens företag"

15 apr. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Vår dumhet hotar vår framtid – men det finns en plan B

13 apr. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Överraskande budskapet: Kapitalism – med ett hjärta?

12 apr. 2025
Spela klippet
Spara & placera

Kranar, kassaflöde och kontorshus – Bråse sätter tonen

12 apr. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Billigare bensin vid pump – men till vilket pris?

12 apr. 2025

I KORTHET

  • Volkswagen behåller greppet om den svenska elbilsmarknaden genom att kombinera lokal marknadskännedom med strategiska modellval som passar svenska preferenser.
  • Teknologisk utveckling är central i Volkswagens elbilssatsning, med fokus på digitala ekosystem och framtida lösningar som energilagring via bilen.
  • Företaget siktar på att bredda tillgängligheten genom att lansera billigare elbilar (ID.2 och ID.1), vilket kan innebära ett genombrott för elbilar på den breda konsumentmarknaden.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Med en explosionsartad ökning i konkurrensen från både kinesiska och amerikanska tillverkare skulle många etablerade bilmärken kunna tappa fotfäste.

Men Volkswagen visar att decennier av erfarenhet på den svenska marknaden, kombinerat med strategiska modellval, kan vara nyckeln till framgång även i elbilsrevolutionen.

Missa inte: Ingen rusning till skrotningspremien: ”Elbilarna för dyra”. Realtid TV

”Konkurrensen är stenhård och har varit det under en ganska lång tid nu. Det är ju dels att vi ser att det kommer in nya aktörer, men det är ju också så att de befintliga märkena som finns redan vässar sig ytterligare”, säger koncernens kommunikationschef Marcus Thomasfolk till Realtid TV.

Svensk smak

Det som skiljer den tyska biljätten från många andra tillverkare är hur de har lyckats läsa av den svenska marknaden.

Medan många nykomlingar försöker tränga sig in med standardiserade globala modeller, har Volkswagen identifierat särskilda svenska preferenser.

ANNONS

”Vi har ju till exempel ID.4 rakt in i en marknad som egentligen präglades av en starkare SUV-trend. Då fick man en elbil som gick att få fyrhjulsdriven med den karossformen som passade väldigt bra”, förklarar Thomasfolk.

Så påverkas bilpriserna: VW:s lösning på Trumps tullar

Tullchock från US. VW tvingas agera snabbt med importavgifter och leveransstopp. Biljätten i knipa efter Trumps nya tullar.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Teknologisk innovation

Elbilsrevolutionen handlar inte bara om att ersätta förbränningsmotorer med batterier.

För Volkswagen är det lika mycket en fråga om att integrera fordon i ett större digitalt ekosystem.

Läs även: Volkswagen gasar på medan Tesla imploderar. Realtid

Koncernen arbetar intensivt med att utveckla tjänster som förvandlar bilen från ett transportmedel till en del av det uppkopplade vardagslivet – samt framtida teknologier.

”Det här med hur bilen kan lagra energi och återföra energin till hushållet. Det som man kallar för ’vehicle to home'”’ eller ’vehicle to grid’ – där är våra bilar förberedda för det”, säger Thomasfolk.

ANNONS

Demokratisering av elbilar

Det mest spännande för konsumenter kan vara biljättens planer att göra elbilar tillgängliga för en bredare publik.

Efter framgångarna med de större modellerna ID.3, ID.4 och nyligen lanserade ID.7, blickar företaget mot det mer priskänsliga segmentet – först ID.2 nästa år, som året därpå följs upp av ID.1.

”Det är ju en liten elbil som kommer kosta ännu mindre då och bli överkomlig för ännu fler människor”, säger Thomasfolk.

Tesla stoppar två bilmodeller för Kina

Handelskriget gör att den amerikanska elbilstillverkaren slutar ta emot beställningar på två populära bilmodeller i Kina.

Exakta prisuppgifter för den svenska marknaden har ännu inte avslöjats, men på kontinenten talas det om riktvärden kring 20 000-25 000 euro.

Det skulle kunna innebära ett genombrott för massmarknaden, där elbilar av många konsumenter fortfarande anses för dyra.

Läs även: Volvo Cars ska vända krisen med ”säkra kortet”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS