Trots en nedgång under 2024 fortsätter många svenska bilar att lämna landet för exportmarknader. Det här ligger bakom fenomenet.
Sverige töms på hybridbilar: "Går utför med hållbarheten"

Mest läst i kategorin
Leasingtrenden har blivit alltmer populär i Sverige, både bland privatpersoner och företag.
När leasingperioden på några år löper ut hamnar bilarna på en marknad där ekonomiska utmaningar gör att många konsumenter inte har råd att köpa begagnade bilar.
Missa inte: Teslas dikeskörning: ”Mycket orolig för utvecklingen”. Realtid
”Marknaden är som den är, ekonomin är som den är. Vanligt folk har kanske inte råd att köpa en bil, utan satsar på privatleasing som har mycket bra kampanjer. Då blir de där bilarna stående”, säger Dagens PS motorjournalist Åsa Wallenrud till Realtid TV.
”Fördelaktiga”
Men ståendes i hallarna kan bilarna inte vara hur länge som helst. Till slut hamnar de utomlands.
Exportstatistiken visar en intressant förändring i vilka märken som lämnar landet – där Volvo (börskurs Volvo) traditionellt har dominerat exportflödet.
”Nu ser vi en ökad trend bland både Skoda och Peugeot. De har haft ganska bra kampanjer ute och sålt mycket bilar. De har varit fördelaktiga att ta på leasing”, berättar Wallenrud.

Kina har 76 procent global dominans
Kinesiska biltillverkare har tagit en ledande position på den globala marknaden för elbilar, trots att de inte säljer en enda bil i USA.
Senaste nytt
Svårt nå klimatmålen
Särskilt intressant är att laddhybrider nu utgör en betydande del av exportflödet.
Enligt Wallenrud står de för 28 procent av den totala bilexporten från Sverige. Detta får konsekvenser för Sveriges möjligheter att nå uppsatta klimatmål, eftersom både elbilar och hybrider försvinner från den svenska marknaden.
”Det går utför när det kommer till hållbarheten, eftersom elbilarna är alldeles för dyra och hybridbilarna försvinner från marknaden. Det är en utmaning för Sverige”, varnar Wallenrud.
Läs även: EU satsar på självkörande bilar. E55
Volvo fortsatt populärt
Utvecklingen påverkas också av att många bilköpare lockas av fördelaktiga leasingkampanjer för populära modeller.
Småbilar och elbilar har enligt Wallenrud varit särskilt eftertraktade – och Volvo fortsätter att vara ett populärt märke på den svenska marknaden.

Historiskt skifte: Elbilarna dominerar i Norge
Trots sina stora oljetillgångar har Norge tagit ledningen inom hållbar transport.
Mer från Realtid TV:
Islossning på marknaden: ”Går att göra affärer igen”. Realtid TV
Pension utomlands: Vad du vinner – och vad du riskerar att förlora. Realtid TV
Ekonomin vänder uppåt: ”Märks inte för alla ännu”. Realtid TV
ANNONS