Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik.
Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans
Mest läst i kategorin
I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid.
Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det:
”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än ensam. Därför valde vi att förena våra bolag”
Tre kanaler med ekonomifokus
De tre kanalerna har tre olika perspektiv på ekonomi, samtidigt som fokuset på ekonomijournalistik är vad som förenar dem.
News55 fokuserar på människor över 55 år, som är Sveriges mest välbeställda målgrupp, med 75 procent av landets samlade förmögenhet och 80 procent av den totala köpkraften.
Dagens PS har vuxit kraftigt till att bli Sveriges näst största digitala ekonomi- och näringslivskanal. Fokuset är privatpersoner och beslutsfattare i näringslivet med ett aktivt intresse för ekonomi.
Realtid riktar sig mot yrkesverksamma inom finans och ekonomi, samt till en bredare publik med intresse för dessa ämnen.
Bort med betalväggar
Strategin har varit att öppna upp ekonomijournalistiken för alla intresserade, och betalväggarna på samtliga Relevance Communication Nordic AB sajter har plockats ned.
”Ekonomisk information är en demokratisk rättighet”, säger Fredrik Lundberg.
Vi fokuserar istället på en datadriven teknikplattform som erbjuder personaliserat innehåll.
”Detta innebär att du får läsa det du gillar, och om du visar intresse får du fler relevanta artiklar”, säger Fredrik Lundberg.
Relevance Communication har tre huvudsajter
- News 55: 1,8 miljoner unika läsare per kvartal, riktad mot Sveriges mest framgångsrika ekonomiska 55+-grupp. News 55 har ökat trafiken med 187 procent på ett år.
- Dagens PS: 3,5 miljoner unika läsare per kvartal, Sveriges näst största digitala ekonomi- och affärskanal. Dagens PS hade nyligen en miljon unika läsare under en vecka.
- Realtid: 1,4 miljoner unika läsare per kvartal, med fokus på B2B och finansmarknaden. Realtid har ökat med 46 procent på årsbasis.
Framtidsutsikter
Vi är stolta över att redan ha överträffat föregående årsomsättning under de första tre kvartalen, samtidigt som vi upprätthåller ett positivt EBITDA-resultat.
”Vi lever upp till vår målsättning att ha stark tillväxt och samtidigt kunna visa på svarta siffror före avskrivningar”, säger Fredrik Lundberg.
Läs även: Börs-vd och deckarförfattare: ”Vill erbjuda nyheter utan trösklar” (Dagens PS)