Realtid

Laddhybrider populärare än elbilar i Sverige

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Höga elpriser, brist på laddstationer och frånvaron av tydliga incitament får många svenskar att att välja laddhybrider framför elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Smör – symbolen för Rysslands ekonomiska kris

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ädelmetaller glänser på marknaden

18 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024

I Sverige har intresset för elbilar minskat till förmån för laddhybrider, vilket står i stark kontrast till den globala trenden där elbilar ökar i popularitet.

En liknande utveckling ses i Brasilien, där också fler konsumenter föredrar laddhybrider framför helt elektriska fordon.

Missa inte: Kinas biltillverkare i kris: ”Knockout-turnering”. Realtid

Den svenska skepsisen mot elbilar tros bland annat bero på oro över höga reparationskostnader och den begränsade tillgången på laddstationer, vilket gör att många bilköpare känner sig osäkra på att satsa på eldrivna bilar.

”Vi saknar många av de incitament som skulle göra det fördelaktigt att köpa en elbil idag”, säger Dagens PS tech- och motorskribent Åsa Wallenrud till Realtid TV.

Billigare att tanka bensin

Subventionen blev en kortlivad sådan och dessutom har elpriserna stigit på sistone, vilket gör det svårt att ladda elbilen hemma.

”Ofta är det billigare att tanka bensin”, konstaterar Wallenrud.

ANNONS

Läs mer: Volvo växlar upp: Tio nya modeller på två år. Dagens PS

Sverige ligger långt efter Norge när det gäller omställningen till elbilar. Så sent som i september var 94 procent av alla nyregistrerade bilar i Norge elbilar. Jämför detta med endast 36 procent i Sverige.

”Norge erbjuder generösa incitament, som momsbefrielse för alla elbilar under 500 000 kronor, ingen fordonsskatt, lägre vägtullar och reducerad förmånsskatt för elbilar”, säger Wallenrud.

ANNONS

”Behövs fler incitament”

På företagsmarknaden ser det dock bättre ut i Sverige. Över 70 procent av de nyregistrerade bilarna som köps av företag är elbilar, vilket är en positiv utveckling.

Men för privatpersoner är situationen annorlunda.

”Vi behöver fler och bättre incitament, en förbättrad infrastruktur och lägre priser på elbilar för att göra dem tillgängliga för fler”, säger Wallenrud.

Se mer i spelaren ovan.

ANNONS

Mer från Realtid TV:

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart. Realtid TV

Ädelmetaller glänser på marknaden. Realtid TV

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS