Tingsrätten menar att banken inte agerat oaktsamt och att kunden själv initierat överföringen som ledde till bedrägeriet. Beskedet har mötts av skarp kritik mot bankernas säkerhetsarbete.
Bedragen på 100 000 kronor – banken nekar ansvar
Mest läst i kategorin
En kund hos Nordea (börskurs Nordea) förlorade 100 000 kronor efter att ha blivit lurad att överföra pengarna via Swish till bedragare.
Trots att kunden hävdade att banken agerat oaktsamt, friade tingsrätten Nordea från ansvar.
Missa inte: Åklagare döms – kusin till gängledare. Realtid
Kunden, som fått stöd från Konsumentombudsmannen (KO), hävdade att banken borde hållas ansvarig, bland annat eftersom Swishgränsen hade höjts från 5 000 till 100 000 kronor utan tillräcklig kontroll.
Bristande säkerhetsarbete
Kunden menade också att transaktionen genomförts utan giltigt samtycke och krävde därför skadestånd.
Tingsrätten bedömde dock att överföringen inte var obehörig, eftersom kunden själv initierat den, och fann inte att det fanns bevis för att Nordea hade agerat oaktsamt.
”Banken är alltså inte skyldig att återställa konsumentens konto”, skriver tingsrätten i ett pressmeddelande.
Läs mer: Välbetald men slutkörd: ”Inte sett solen på tre månader”. Realtid
Sveriges Konsumenter kallar beskedet ”otroligt tufft” för personer som har utsatts för liknande bedrägerier. Organisationen menar att bankernas säkerhetsarbete är otillräckligt och kritiserar deras brist på ansvarstagande.
Se mer i spelaren ovan.
Mer från Realtid TV:
Stjärnförvaltaren om sin unika strategi: ”Noll risk”. Realtid