I Australien kan du från och med nu strunta i chefen utanför ordinarie arbetstid. Målet är att skydda arbetstagarnas rättigheter.
Rätten att koppla bort chefen sprider sig
Australien har nyligen anslutit sig till en växande lista av länder som ger sina medborgare rätten att ignorera arbetsrelaterad kommunikation utanför ordinarie arbetstid.
Den nya lagen, som trädde i kraft i augusti, innebär att anställda inte längre kan straffas för att inte svara på samtal eller mejl från sina chefer när de är lediga.
Detta är en del av ett bredare initiativ för att förbättra arbetsvillkoren och balansera arbetslivet med privatlivet, rapporterar CNBC.
Ska skydda arbetstagarna
Australiens arbetsminister, Murray Watt, menar att de nya reglerna kommer att ge arbetstagare bättre skydd för arbetsvillkor och arbetssäkerhet, samt en sundare balans mellan arbete och fritid.
Han understryker att lagarna också ska stoppa underbetalning och skydda australiska arbetstagares rättigheter.
Denna typ av lagstiftning är inte unik för Australien.
Frankrike var ett av de första länderna att införa en sådan lag 2017, där företag med mer än 50 anställda måste förhandla fram när anställda kan kontaktas via elektroniska kommunikationsmedel.
Kan skapa förvirring
Belgien och Portugal har också infört lagar som skyddar arbetstagare från att behöva svara på arbetsrelaterade meddelanden efter arbetstid. Dessa initiativ är en del av en global trend mot att värna om arbetstagares rätt till privatliv.
Trots att lagen har välkomnats av många arbetstagare och fackföreningar, har den också mött kritik från arbetsgivare som anser att reglerna är förhastade och kan skapa förvirring.
Den australiska premiärministern Anthony Albanese betonade dock att regeringen vill säkerställa att människor inte förväntas arbeta dygnet runt bara för att de är tillgängliga via digitala enheter.
Kan inspirera Sverige
Frågan om vad som är ”rimligt” när det gäller att kontakta anställda utanför arbetstid kommer att bedömas av Fair Work Commission. Myndigheten kommer att ta hänsyn till faktorer som anställdas roller och ansvar, hur kontakten initierades och hur störande den var, vilket öppnar för olika tolkningar av lagen.
I Sverige, där debatten om kortare arbetsveckor och arbetstagarnas rättigheter pågår, kan detta australiska initiativ ses som ett potentiellt steg framåt för att förbättra folkhälsan och minska arbetsrelaterad stress.
Läs även:
Baksidan med kortare arbetstid: ”Flera tusen i månaden”. Realtid
Trots pressad ekonomi vill tyskarna arbeta mindre. Realtid