För att förbli lönsamma måste byråer inom skatt och redovisning satsa mer på rådgivningsdelen. Det visar en ny undersökning från Wolters Kluwer.
Rådgivning snart en tredjedel av revisionsbyråernas omsättning
Rådgivningstjänster beräknas stå för mellan 30 och 40 procent av omsättningsökningen under de kommande åren, visar en undersökning som Wolters Kluwer har gjort i samarbete med Kelley Market Research. Som Realtid skrev i tisdags utgör rådgivning idag nära hälften av revisionsbyrån KPMG:s totala omsättning, under förra året 47 procent.
Branschen för skatte- och redovisningstjänster genomgår en snabb förändring där gamla traditionella processer överges till förmån för nya affärsmodeller. Det klassiska redovisningsarbetet värderas inte längre lika högt när en stor del av arbetet digitaliseras och automatiseras.
Bokföringsarbetet kan yngre, teknikdrivna kunder med dagens mjukvaror sköta på egen hand. Dessutom har det tillkommit många nya normbrytande bolag som använder automatiska verktyg för att utföra mer jobb på mindre tid. De kan därför hålla lägre priser än traditionella byråer, men ändå bibehålla lönsamheten.
Det får till följd av byråer inte kan ta betalt för sina klassiska bokföringstjänster på samma sätt som tidigare. För att öka tillväxten behöver bolagen kunna erbjuda nya tjänster. Nyckeln för att en byrå ska nå sin fulla potential är enligt undersökningen att man satsar på molnteknologi.
– Genom automatiseringen kan rådgivaren leverera ett verkligt värde åt kunden istället för att lägga tid på arbetsuppgifter som är tidskrävande och monotona. Därmed gynnas både kunden och byrån, säger André Bodin, produktchef på Wolters Kluwer.
Tanken är att de byråer som lyckas med att automatisera alla repetitiva uppgifter kommer att kunna satsa på att bygga upp strategiska relationer med kunderna. Att satsa på rådgivningssidan anses därför vara avgörande för byråernas fortlevnad.
Hur långt har rådgivningsbranschen kommit i digitaliseringen?
– Naturligtvis finns det olika nivåer av byråer. Allt från byråer som ligger i den yttersta framkanten och verkligen driver utvecklingen framåt till de byråer som är fast i ett äldre arbetssätt med besvärliga och tidskrävande rutiner med mycket papper.
– Min bedömning är att branschen som helhet har en bit att gå och verkligen måste ta tag i förändringsarbetet. Då tänker jag inte bara på att skanna papper utan även på hur man får ihop hela processen från första verifikat till slutlig leverans till kunderna, säger André Bodin.