Sectras tremånadersrapport 2024/2025: Ökade återkommande intäkter bidrar till ett starkt första kvartal

Pressmeddelande – Linköping den 6 september, 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) fortsätter att växa med nöjda kunder. Utfallen för omsättning och rörelseresultat är de högsta som koncernen har redovisat för ett första kvartal. Utvecklingen är delvis en följd av att ökade återkommande intäkter och växande volymer medverkar till en utjämning mellan kvartal. Samtidigt har utfallen inte hjälp av valutan som tidigare.

Kvartal (maj – juli 2024) i siffror

• Den kontrakterade orderingången minskade med 79,3 procent till 615,0 MSEK (2 970,0), varav 543,1 MSEK (344,4) avser garanterad orderingång. Av den garanterade orderingången har 22 procent intäktsförts under kvartalet och ytterligare 25–35 procent bedöms avse intäkter inom 12 månader efter kvartalets utgång.
  • Nettoomsättningen ökade med 24,0 procent till 723,8 MSEK (583,7). Givet oförändrade valutakurser var ökningen 24,7 procent. Av nettoomsättningen avser 482,3 MSEK (397,2) återkommande intäkter, en ökning med 21,4 procent. Baserat på oförändrade valutakurser var ökningen 22,0 procent. Återkommande intäkter från molntjänster ökade med 42,1 procent till 122,8 MSEK (86,4).
  • Rörelseresultatet ökade med 44,0 procent till 99,8 MSEK (69,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,8 procent (11,9). Givet oförändrade valutakurser ökade rörelseresultatet med 45,8 procent.
  • Periodens resultat uppgick till 80,4 MSEK (61,6).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -56,7 MSEK (-98,3).

Kommentar från Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB
– Första kvartalet har präglats av leveranser av tidigare beställda kundprojekt. Ytterligare sjukhus har gått i produktion med våra molnbaserade tjänster för medicinsk bildhantering och vi har levererat produkter för säker kommunikation till försvar och myndigheter.
– Inom Business Innovation var lanseringen av den nya IT-modulen för genomik en stor milstolpe under kvartalet. Cancerdiagnostik baserat på genetisk information (genomik) utvecklas snabbt och har hittills saknat effektivt IT-stöd för hög produktion. Vårt nya erbjudande stärker Sectras position inom integrerad diagnostik för cancervård, ett område som vi upplever har ökat i betydelse när vårdgivare utvärderar potentiella leverantörer.
– Finansiellt har vi haft en stabil inledning på räkenskapsåret. En positiv utveckling inom samtliga verksamhetsområden bidrar till att koncernens utfall för omsättning och rörelseresultat är de högsta för ett första kvartal. Till viss del är det en effekt av att växande återkommande intäkter har en utjämnande effekt mellan kvartalen.

Läs den bifogade delårsrapporten för ytterligare vd-kommentarer och information.

Presentation av delårsrapporten
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tillsammans med Jessica Holmquist, CFO Sectra AB, presenterar den finansiella rapporten och besvarar frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 6 september 2024, kl. 10:00
Följ live eller lyssna på inspelning i efterhand: https://investor.sectra.com/Q1report2425

Denna information är sådan information som Sectra AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 september 2024, kl. 08:15.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 23 52 27

Om Sectra
Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2023/2024 till 2 964 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.