RoboMarkets ändrar sin europeiska affärsmodell och går mot att bli en ledande aktör inom aktiehandel

RoboMarkets group tillkännager strategiska förändringar av sin europeiska affärsmodell som planeras att implementeras i slutet av 2024.

Mäklargruppen skriver i en pressrelease: ”Med tanke på marknadsförhållandena i Europa har vi beslutat att fokusera vår europeiska verksamhet och erfarenhet för att främst erbjuda aktiehandel.”

Som ett led i dessa förändringar kommer det Frankfurtbaserade bolaget som regleras av BaFin – RoboMarkets Deutschland GmbH – att bli bas för europeiska kunder och enbart erbjuda aktier, obligationer och ETFer. Hävstångsinstrument som FX och CFDs kommer att helt avvecklas och inte vara tillgängliga inom RoboMarkets europeiska enheter från och med starten av 2025.

Cypernbaserade och CySEC-reglerade RoboMarkets Ltd kommer vidare inte att betjäna några privatkunder från och med starten av 2025 utan kommer att övergå till att vara en institutionell mäklare.

”Vårt aktierelaterade erbjudande har fått ett gott mottagande på den svenska marknaden och nu flyttar RoboMarkets fram positionerna ytterligare för att fler svenska investerare och traders ska kunna få bättre villkor för sin aktiehandel. Det ger oss också möjligheten att vidare bredda vårt erbjudande med nya marknader och produkter inom aktiehandeln.” Det säger Maximilian Ström på RoboMarkets Nordic med kontor i Stockholm.

”Befintliga kunder hos RoboMarkets Ltd är informerade om förändringen och kommer att erbjudas en sömlös flytt till den tyska enheten hos RoboMarkets Deutschland GmbH längre fram.”, avslutar Maximilian.

Om RoboMarkets: RoboMarkets Deutschland GmbH med huvudkontor i Frankfurt är en tysk mäklare licensierad under BaFin licens nr. 154068. RoboMarkets Nordic AB med kontor i Stockholm är ett dotterbolag till RoboMarkets GmbH och registrerat hos Finansinspektionen som anknutet ombud (tied agent).

RoboMarkets erbjuder bl.a. handel med amerikanska aktier på ISK med dollarkonto vilket innebär att handel sker utan avgifter för valutaväxling. Utöver sin egen plattform erbjuder man även handel via den populära plattformen TradingView.

Tidigare pressmeddelanden: https://news.cision.com/se/robomarkets-nordic-ab/r/tradingmaklaren-robomarkets-lanserar-aktiehandel-via-tradingview,c3844033

Länk: https://www.robomarkets.de/se/

Kontakt: Maximilian Ström, Managing Director, RoboMarkets Nordic AB. Tel: +46(0)76 608 09 36. Email: maximilian.strom@robomarkets.com