Realtid

Finansanställda hårt pressade i arbetet mot finansiell brottslighet

Finansförbundet PM
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer och över hälften känner sig otrygga på sitt arbete på grund av den finansiella brottsligheten​. Var tionde överväger att lämna branschen, visar en undersökning utförd av Finansförbundet.

Mest läst i kategorin

Enligt polisen ökade brottsvinsterna med 22 procent till 7,5 miljarder kronor förra året och dessa brottsvinster uppstår ofta när de hittar sin väg in i det finansiella systemet. Mot bakgrund av detta har Finansförbundet valt att gå ut med en enkät till samtliga yrkesverksamma medlemmar i finansbranschen.

Resultatet av enkäten målar upp bilden av en bransch som är hårt utsatt i kampen mot finansiell brottslighet. Tre av fyra upplever att finansiell brottslighet påverkar deras arbetsmiljö mer idag än för fem år sedan​. Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer med koppling till misstänkt finansiell brottslighet​.

När det kommer till anställda på ledarpositioner i finansbranschen är siffran ännu högre, hela 42 procent av cheferna har upplevt hotfulla situationer.

”Även om vi vet att det förekommer hot mot finansanställda drabbas vi av att se i enkätresultatet hur utbrett problemet är. Det är oacceptabelt att så många upplever hotfulla situationer på jobbet”, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

Över hälften av de som svarat på enkäten känner sig otrygga i samband med sitt arbete på grund av den finansiella brottsligheten​. I den grupp som har kundnära tjänster är det ännu fler, 66 procent. Och även här sticker cheferna ut, 62 procent känner sig ibland eller ofta otrygga i arbetet.

”Att medarbetare i kundnära roller är särskilt utsatta är kanske mer väntat, men att även cheferna sticker ut är en väckarklocka. Vi ser allvarliga arbetsmiljöproblem som slår mot många yrkesroller”, säger Ulrika Boëthius.

Enkätresultatet pekar dessutom mot en potentiellt hotande kompetenskris i finansbranschen, eftersom var tionde svarar att de överväger att byta yrke på grund av just den finansiella brottsligheten. Den siffran är betydligt högre bland de som har kundnära roller, där 18 procent funderar på att byta yrke.

Även bland cheferna överväger 16 procent, alltså nästan var sjätte svarande, att byta yrkesinriktning.

”Finansanställda har en nyckelroll i arbetet mot den finansiella brottsligheten och att så många överväger att lämna yrket är därför mycket oroande. Branschen behöver all kompetens på plats för att effektivt kunna sätta stopp för bedrägerier och penningtvätt”, säger Ulrika Boëthius.

Om enkäten:
Enkäten gick ut till Finansförbundets medlemmar den 23 september. Enkäten var helt anonym och mottogs av 23 693 av Finansförbundets drygt 26 000 yrkesverksamma medlemmar. ​Enkäten stängdes den 6 oktober. Totalt inkom 1 803 svar, vilket innebär en svarsfrekvens på 7,6%.​ Se mer i bifogad PDF.

Finansförbundets definition av finansiell brottslighet:
Det finansiella systemet utnyttjas ibland för brottsliga ändamål. Det kan handla om upplägg för att tillskansa sig pengar från privatpersoner eller företag eller för att dölja brottsvinsters ursprung och deras slutdestination. Bedrägerier, penningtvätt och terrorfinansiering är exempel på finansiell brottslighet.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta:

Klara Ledin Höglund
Redaktör med pressansvar

Om Finansförbundet
Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 30 000 medlemmar, varav 25 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt: