En elväg på Öresundsbron kan bli verklighet om sex år. Det skriver Dagens Industri efter att ett konsortium tecknat en avsiktsförklaring.
Planer på elväg över Öresundsbron tar fart
Tillsammans letar nu Elonroad, Lunds universitet och Öresundsbron efter intresserade transportbolag, eller andra företag som regelbundet använder bron, för att ta nästa steg i utvecklingen.
“Vi behöver samla de här företagen och få med oss dem. Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ’call to action’ att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen och samtidigt sänka kostnader och koldioxidutsläpp. Nu undersöker vi möjligheterna och kundernas behov och intresse för grönare transporter över sundet i framtiden”, säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad, till affärstidningen.
Laddar batterierna under färd
Elväg handlar alltså om eldrivna fordon som kan ladda sina batterier under färd, något som skulle minska behovet av laddstopp och möjliggöra mindre batterier i fordonen, skriver TT.
Öresundsbron anses vara en lämplig plats för en sådan elväg, både på grund av mycket trafik och det symboliska värdet. Målet är också att bidra till Öresundsbrons vision om att bli världens mest hållbara bro.
I fjol trafikerade mer än sju miljoner fordon bron, där nästan var tionde fordon var tungt. Var tionde fordon totalt gick på el eller vätgas, vilket gör att potentialen med elväg är stor.
Konduktiv strömöverföring
Tekniken är konduktiv strömöverföring, där fordonet får direktkontakt med vägens laddskena, dessa är inte strömförande, utan kopplas bara till när fordonet passerar.
Konsortiet hänvisar till forskning som visar att batteristorleken skulle kunna minska med 50-80 procent om elvägar byggdes på strategiska platser.
Det skulle räcka med en elväg på totalt 8,5 kilometer väg i båda riktningarna med en investeringskostnad på cirka 20 miljoner kronor per kilometer, enligt Mats Alakula, professor vid Lunds universitet, som nyhetsbyrån har pratat med.
Det ser dock inte ut att bli Sveriges första elväg.
Den planeras på E20 mellan Hallsberg och Örebro av Trafikverket som väntas komma med en ny detaljerad tidsplan sista kvartalet 2024.
Den 21 kilometer långa sträckan skulle ursprungligen ha blivit klar till 2025. Även här är det ElonRoad som tillhandahåller tekniken med elektriskt laddade skenor som kan monteras på vägen eller byggas in i vägen.
Läs mer:
Trögt för elbilar – regeringen kan vända trenden. Realtid
Klimatpremien utökas: ”Sänker trösklarna”. Realtid