Ryktet har börjat sprida sig, och aktieanalytiker anser att bolagen skulle passa perfekt ihop.
"Philip Morris vill köpa Swedish Match"
Mest läst i kategorin
Det skriver Bloomberg.
– Det finns ett rykte om att Philip Morris visar intresse för Swedish Match, säger Michael Arnhuvud till nyhetsbyrån. Han är handlare på Swedbank.
Budkursen som Philip Morris ryktas bjuda för Swedish Match, uppgår till 182 kronor. Det ligger 16-17 procent över aktiekursen som i skrivande stund ligger i 150-160 kronor.
– Passformen melllan Philip Morris och Swedish Matchs olika affärsområden skulle vara perfekt, säger Rolf Karp till Bloomberg. Han är aktieanalytiker på Öhman.
Varken Philip Morris eller Swedish Match vill kommentera saken enligt Bloomberg.
Kontakter mellan bolagen har funnits tidigare. Philip Morris har tidigare ingått avtal om att distribuera Swedish Matchs snus, och om att köpa Swedish Matchs verksamhet i Sydamerika.
Realtid.se får tag på aktieanalytikern Rolf Karp.
– Jag har bevakat Swedish Match sedan år 2002, och det har ofta förekommit rykten om bud på bolaget, säger han.
– Det händer några gånger om året, vilket triggar kursuppgångar i Swedish Matchs aktie.
– Visst är det möjligt att Swedish Match blir uppköpt så småningom, men själv tror jag inte att det kommer att ske just nu.
Swedish Match är enligt Karp nämligen för närvarande fullt upptagna med att komma igång med det just överenskomna cigarrsamarbetet med danska Scandinavian Tobacco Group (STG) tidigare i veckan.
Philip Morris kan väl lägga bud på Swedish Match ändå?
– Det kan hända. Det är inte omöjligt.
En parallell är amerikanska tobaksbolaget UST som tidigare köptes av amerikanska branschkollegan Altria. UST var en amerikansk motsvarighet till Swedish Match, med rökfria produkter som snus och tuggtobak.
I Altria ingår Philip Morris USA. I Altria ingick tidigare även Philip Morris International (PMI), men PMI har sedermera knoppats av till ett separat börsnoterat bolag. Samarbetet om snusdistribution gäller alltså mellan Swedish Match och PMI, och innebär att PMI har rätten att sälja Swedish Matchs snus i Östeuropa.
– Tidigare var väl huvudspåret att Altria skulle köpa Swedish Match, säger Karp.
Men sedan köptes alltså UST av Altria, varvid ryktena om Altrias Swedish Match-köp avtog.
– Nu ligger väl PMI närmast tillhands att köpa Swedish Match, som komplettering av PMI:s cigarett-verksamhet.
Ett annat tidigare samgående i branschen var amerikanska tobaksbolaget Reynolds American, som köpte Conwood som är nummer tre på snus i USA.
– Så visst har det skett en viss konsolidering i tobaksbranschen, och det är naturligtvis därför som ryktena fortsätter, säger Karp.
– Sedan ska jag inte säga att just Swedish Match aldrig kommer att bli uppköpt, men ryktena har ju förekommit ganska länge nu utan att något har hänt.
De uppköp och samgåenden som har skett i branschen, har ofta haft temat att tobaksbolag med cigaretter i sortimentet köpt snusföretag för att komplettera sin verksamhet.
Enorma skadeståndskrav har riktats mot cigarettbolag från rökare som drabbats hälsomässigt och inte anser sig informerade om riskerna med rökning.
Det har dock enligt Karp i princip inte lett till särskilt stora utbetalade skadetånd från cigarett-tillverkarna.
Ibland har det blivit förlikningar och några rökare har lyckats få ut vissa belopp i skadestånd, men det är enskilda individer och inga grupper.
Trenden på senare år är att myndigheterna agerat genom att höja skatten på tobaksprodukter inklusive snus. Det har skett i såväl USA som många europeiska länder.
Det är också ett sätt från samhällets sida att straffa ett farligt beteende, eftersom rökning och annan nikotinkonsumtion anses vara hälsofarligt även om snuskonsumtion kanske inte är lika hälsofarligt.
Tobaksbolagen brukar dock parera skattehöjningarna genom höjda produktpriser för att marginalerna inte ska minska.
– Om man ska summera kan jag säga att vi har haft den här typen av rykten om uppköp av Swedish Match hela tiden under ganska lång tid.
– Man ska inte utesluta att det kommer bud så småningom.
– Å andra sidan är det för stunden inget som pekar på att det kommer ett bud.
– Det pågår en kontinuerlig konsolidering i branschen. Det gör det ju.
– Och det pågår en del samarbeten mellan företag, som tidigare kanske varit konkurrenter.
Ett exempel är STG som numera har renodlats och bara säljer cigarrer.
STG (Scandinavian Tobacco Group) hette tidigare Skandinavisk Tobakskompagni, och hade även snus. De startade snusmärket Fiedler & Lundgren år 2002 som började tillverka sitt snus år 2003 på svensk mark i Skåne.
De ägde även nordiska cigarettbolaget House of Prince som såldes för 1,5 år sedan till British-American Tobacco (BAT).
– BAT har också tidigare spekulerats köpa Swedish Match, men efter att BAT köpte Fiedler & Lundgren blev intrycket att BAT nog inte kommer att köpa Swedish Match.
Fiedler & Lundgren har i sin tur lyckats bra, och har kapat åt sig en marknadsandel på 10 procent av den svenska snusmarknaden.
Swedish Match som tidigare hade nästan 100 procent före 2002, har därmed minskat sin marknadsandel till 85-87 procent för snus i Sverige.
Och utöver BAT:s köp från STG, har alltså STG och Swedish Match nu inlett samarbete om cigarrer.
Till samarbetet tillför Swedish Match nästan alla sina cigarrprodukter, utom ”massmarknads-cigarrer” i USA.
I och med det samarbetet får Swedish Match en majoritetsandel i det nya cigarrbolag som ägs gemensamt med STG.