Realtid

Payex och Swedbank går ihop om betallösningar

Payex nye vd får i uppdrag att slå ihop Payex med Swedbanks verksamhet inom betallösningar. Foto: Payex.
Payex nye vd får i uppdrag att slå ihop Payex med Swedbanks verksamhet inom betallösningar. Foto: Payex.
Olof Swahnberg
Uppdaterad: 06 sep. 2019Publicerad: 06 sep. 2019

Payex och Swedbanks betalningslösningar ska slås ihop. Ansvarig för sammanslagningen blir Payex nye vd Linus Singelman.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Payex är ett helägt dotterbolag till Swedbank och beskriver sig som ett av Nordens ledande företag inom betalningslösningar med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Erbjudandet omfattar betallösningar för e-handel, mobila plattformar och fysisk handel. 

Den sammanslagna enheten ska heta Payex och kommer ha cirka 750 anställda i sju länder i Norden och Baltikum. Payex har idag runt 500 anställda. 

– Utnämningen av Linus Singelman är ett naturligt steg i det arbete som pågår med att samordna Swedbank och Payex verksamheter inom betalningslösningar för handeln och stärka vårt kunderbjudande, säger Leif Karlsson, styrelseordförande i Payex.

Singelman är idag chef för Group Commerce som är Swedbanks betalverksamhet för handeln inklusive kortinlösen, betalterminaler och e-handel.

Linus Singelman, vad blir dina viktigaste prioriteringar?

– På väldigt kort sikt åker jag runt och träffar alla team och ledare för att bilda mig en ordentligt bra bild av verksamheten, säger Linus Singelman. 

– Sedan handlar det om att säkra verksamheten, vi ska lyfta ut en stor verksamhet från Swedbank som har både personal och kunder i alla nordiska länderna in i en legal struktur i Payex. Jag ska säkerställa att den konsolideringen fungerar och kan säkra leveransen och våra tjänster till våra kunder. 

Payex varumärke kommer att bestå och fokuseras till factoringtjänstser. Varumärket Swedbank Pay kommer att fokusera på betaltjänster, både e-handel och i fysiska butiker. 

ANNONS

Vad är syftet med sammanslagningen?

– Genom att använda bankens kortinlösenverksamhet och gå samman med lösningen vi har i Payex för fysiska butiker och e-handeln skapar vi en mycket bättre möjlighet att göra effektiva och bra lösningar mot våra kunder. Att kunna sälja och leverera dessa tjänster från ett i stället för från två företag gör det väldigt mycket lättare för oss att göra bättre processer och lösningar för våra kunder, säger Linus Singelman. 

Vilka är era största konkurrenter?

– Vi har en ganska spridd konkurrensbild. Vi har ingen tydlig konkurrent för helheten men väldigt många för delar av vårt erbjudande, säger han och tillägger att Klarna är en av konkurrenterna inom e-handel. 

Ungefärlig marknadsandel?

– Swedbank är den största kortinlösaren i Sverige, vi har en betydande andel av betalningsflödet när det gäller kortbetalningar i Norden och Baltikum.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS