Hur ser du att det är en bluffaktura? Och hur bestrider du en sådan? Här får du flera bra tips från Lexly om hur du avslöjar bedragarna.
Lexly: Så upptäcker och bestrider du en bluffaktura
En hel hög med oöppnade kuvert ligger och väntar på dig på skrivbordet. Du börjar öppna dem, stressad över hur mycket annat du har att göra. En faktura kommer från ett företag som du inte riktigt känner igen. Har du verkligen beställt det där? Är det ingen större summa kanske du tänker att det är något du glömt att du köpt och registrerar den för betalning.
Hur bedragarna lyckas
Ovanstående är ett scenario som fakturabedragare räknar med: att en liten del av alla de bluffakturor de skickar ut godkänns och betalas. Hur många som betalar dem är svårt att veta, eftersom många företagare faktiskt inte vet att de blivit lurade. Mörkertalet är därför troligen stort.
Telefonbedrägeri
Ibland skickas en bluffaktura där företaget hänvisar till ett telefonsamtal och hävdar att du tackat ja till köpet. Som bevis har de en inspelning av telefonsamtalet. Begär att få lyssna på inspelningen. Om inte hela samtalet spelats in eller om du inte uppfattade att du köpte något – bestrid och gör en polisanmälan.
Bra rutiner är det bästa skyddet
Ha för vana att alltid titta igenom dina fakturor ordentligt. Kanske är du stressad, men stressen över att ha betalat för något du inte beställt eller inte fått levererat kostar både energi och pengar. Gör det enkelt genom att följa en checklista:
– Har du en orderbekräftelse som matchar fakturan?
– Känner du igen leverantören? Är kontonumret detsamma, ser färger med mera ut som på tidigare fakturor?
– Kontrollera företaget mot er leverantörslista.
– Titta noga på det finstilta. Där kan det till exempel framgå att det rör sig om ett erbjudande, inte en faktura. Många bryr sig inte om dem, men bestrid gärna även dessa.
– Gå in på Svensk Handels varningslista och se om företaget finns med där.
Bestrid om du fått en bluffaktura
Att bestrida bluffakturan innebär att du meddelar företaget att du inte tar på dig betalningsansvaret. Du gör det genom att kontakta företaget via de kontaktuppgifter som står på fakturan. Du kan skicka rekommenderat brev eller skicka ditt bestridande via e-post. Så här gör du:
– Ange fakturanumret
– Skriv att samt varför du bestrider fakturan, till exempel att du inte beställt varan/tjänsten eller inte ingått något avtal och därför bestrider betalningsansvar.
– Bifoga en kopia eller scanna in fakturan och skicka med som bilaga.
Spara kopior av allt. Skriv anteckningar om eventuella konversationer du har med företaget. Kom ihåg att skriva datum och tid när detta sker.
Inkasso
Det kan hända att ett företag lämnar fakturan till inkasso om du inte betalar den. Du ska fortsätta bestrida fakturan. Kontakta inkassoföretaget och förklara varför du inte tar på dig betalningsansvar.
Kronofogden
Bestridna fakturor ska enligt god inkassosed inte lämnas till Kronofogden. Om så ändå är fallet, ska du anmäla inkassoföretaget till Datainspektionen som är den instans som kontrollerar dessa företag. Om företaget hävdar att fakturan är korrekt trots att den bestridits, måste den som ställt ut fakturan istället ge in en stämning till domstol som får avgöra tvisten.
Om det leder till tvist
När ett tvistemål går till domstol ligger bevisbördan på företaget som skickat fakturan, de måste kunna bevisa att ni verkligen ingått ett avtal och att du har betalningsansvar. När du blivit stämd ska du lämna in ditt svaromål: anteckningar, mejlkonversationer med mera som styrker din sak. Så kom ihåg: anteckna allt från start.
Anmäl till varningslistan och polisen
Anmäl alltid företaget till Svensk Handels varningslista för att se till att andra får kännedom om att det skickar ut bluffakturor. Gör även en polisanmälan om du anser att du blivit utsatt för bedrägeriförsök eller lurats.
Sammanfattning
– Skapa säkra rutiner för fakturakontroll.
– Den extra tid det tar att kontrollera alla fakturor spar både tid och pengar i längden.
– Var noga med att skriva ner allt som händer kring bluffakturan.
– Anmäl företaget till varningslistan och polisen. Ju mer ett företag som skickar bluffakturor uppmärksammas, desto större chans att deras bedrägeri stoppas.
Vill du veta mer om tvister och hur du som företagare kan få hjälp i en tvist? Lexly har samlat allt du behöver veta här>>
Som läsare av Realtid får du Lexly Business Bas gratis i sex månader (värde 199 kr/mån, ex moms)
Mer innehåll från Lexly hittar du här >>