”Name and shame” bolagen som vägrar dra sig ur Ryssland skriver The Washington Posts kolumnist Dana Milbank och nämner familjen af Jochnicks kosmetikaföretag Oriflame.
Oriflame pekas ut bland bolag som ”finansierar Putins krig”
”Sluta köpa från dessa företag. De finansierar Putins krig.”
Dana Milbank, The Washington Posts kolumnist sedan två decennier, uppmanar konsumenter att bojkotta produkter från företag som vägrar dra sig ur Ryssland.
”Cirka 400 amerikanska och andra multinationella företag har dragit sig ut ur Ryssland, antingen permanent eller tillfälligt”, skriver han och hänvisar till en lista som initierats av Yale-professorn Jeffrey Sonnenfeld.
På listan, som fått stor spridning, nämns också 33 företag som tillsammans utgör “hall of shame”, enligt Milbank – företag som vägrar dra sig Ryssland och därmed anklagas för att ”finansiera Putins krig”.
Här listas bland andra familjen af Jochnicks kosmetikaföretag Oriflame med styrelseordförande Alexander af Jochnick i spetsen. Styrelseledamot i Oriflame Holding AG är också Robert af Jochnick som tillsammans med brodern Jonas grundade bolaget.
Efter ett utköp från Stockholmsbörsen 2019 är det Schweizbaserade kosmetikbolaget Oriflame helägt av grundarfamiljen.
Dagens Industri skriver i en artikel från förra veckan att bolaget beslutat sig för att avbryta all export från den ryska produktionsanläggningen till de globala lagren i Europa, och att produktionen distribueras om.
Samtidigt väljer bolaget att fortsätta med den ryska försäljningen.
”Efter noggrant övervägande har Oriflame beslutat att hålla vår ryska sociala försäljningsverksamhet öppen tills vidare i syfte att stödja våra varumärkespartners och deras familjer, av vilka många har Oriflame som enda inkomstkälla”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Men att stödja Ryssland eller ryssarna är enligt Yale-professorn Jeffrey Sonnenfeld att undergräva hela idén med sanktionerna:
”Hela idén är att frysa det civila samhället, att få ut folk på gatorna och få dem upprörda. De (bolagen med fortsatt verksamhet i Ryssland, reds anm) undergräver en effektiv lösning.”
Realtid har sökt Oriflame för en kommentar.
Under 2021 stod Ryssland för 16 procent av omsättningen på drygt 1 miljard euro, och Belarus och Ukraina för 2 procent vardera.