Realtid

Olga Wallenberg: "det är en halvsanning!"

Martin Lindgren
Uppdaterad: 26 jan. 2011Publicerad: 26 jan. 2011

Marcus Wallenbergs mor Olga tar till skillnad från sin son upp Nynäshamn-hamnen med Högsta Domstolen. "Men vi är inte i luven på varandra", försäkrar hon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I veckan fick Högsta Domstolen in 18 sakägares överklagande av Miljööverdomstolens beslut om att tillåta en ny stor godshamn på Norviksudden utanför Nynäshamn.

Marcus Wallenberg, som via Investor äger 3 tillsammans med hamnentreprenören Hutchison Whampoa, valde att inte ansluta till övrigas överklagande.

Hans mor Olga Wallenberg, som inte är sakägare men bor på släktgården Vidbynäs på jularna, under halva somrarna och nästan varje helg, tar dock tillfället i akt att skicka ett personligt brev till Högsta Domstolen.

I brevet hävdar Wallenberg att de miljövinster som används som argument för att bygga hamnen är en halvsanning som Stockholms Hamnar och Nynäshamns kommun far med.

Den andra sidan av saken, menar hon, är att Hutchison Whampoa av just miljöskäl har krävt ett dyrt dubbeljärnvägsspår till Stockholm för att driva hamnen.

Detta för att överkomma ett ovedersägligt faktum:

”Sanningen är att Nynäshamn inte ligger i Mälardalen, ej heller nära Stockholm.”

Detta dubbelspår måste läggas till kalkylen, något Olga Wallenberg inte anser har beaktats tillräckligt väl hittills i processen. Åtminstone är detta inget hon som kringboende har märkt.

ANNONS

– Men framför allt är det argumentet om miljövinst som är en halvsanning.

Hon vänder sig även mot den planerade nya motorvägen mellan Nynäshamn och Södertälje genom Södertörn, väg nr 225. Idag är detta en väg som ”slingrar sig mellan gårdarna och inte går att använda till långtradartrafik”.

Trakten, skriver hon i sitt brev, ”är en på många sätt orörd idyll som det vore stor skada att genomkorsa med en ny motorväg”.

Enligt Wallenberg har Nynäshamns kommun lämnat in en ansökan till trafikmyndigheterna om att få bygga om denna väg till motorväg.

I stället för nya järnvägar och motorvägar anser Olga Wallenberg
att flera bättre platser finns för det gods man avser att använda hamnen utanför hennes sommarviste till: Oxelösund, Norrköping, Södertälje och Gävle.

– Men Stockholms Hamnar ska ha den här hamnen i Nynäshamn, kosta vad det kosta vill, sammanfattar Wallenberg den attityd hon tycker sig märka hos sin kontrahent.

Är det inte fullt med bilar i Södertälje redan?

– Nej, det finns plats, vi har varit där och tittat, men Stockholm äger ju marken i Nynäshamn och vill bygga där.

ANNONS

Olga Wallenberg säger att hon egentligen inte lagt sig i frågan om Norviksudden förut, men att hon nu ville säga vad hon tycker. Den dotter som överklagar beslutet med hjälp av en advokat har rått henne att ligga lågt – något som inte avhöll Wallenberg, som författat en bok om Grand Hôtel, från att sätta sig vid sin dator och författa inlagan.

Men kan du ha förståelse för att Marcus väljer att inte överklaga, med tanke på att han har affärer med Hutchison?

– Jovisst kan jag förstå det, och vi är inte det minsta i luven på varandra. Vi är de bästa vänner, det tror jag åtminstone, säger Olga Wallenberg och skrattar.

Hon säger även att det finns de som råkar värre ut än hon och hennes familj:

– Sten Heckscher bor precis mittemot hamnen. Vi bor i alla fall inne i en vik.

När Realtid.se frågar Olga Wallenberg om det är båttrafiken utanför Vidbynäs hon räds nämner hon även kvaliteten på vattnet:

– Har du varit i Stockholms eller Hamburgs hamn? Vad har de för vatten? frågar hon retoriskt.

Hennes främsta kritik rör ändå den samhällsekonomiska aspekten av det hela. Olga Wallenberg anser nämligen att det är rent resursslöseri med en hamn som inte ligger i vare sig Mälaren eller i nära anslutning till Stockholm.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Lindgren
Martin Lindgren
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Europas växande energikris – vår nya vardag?

Europas energikris visar inga tecken på att lätta och de stora prisskillnaderna mellan sommar och vinter kan bli ett bestående inslag i européernas vardag. Den gröna omställningen har hittills inte kunnat leverera den stabilitet som energimarknaden kräver. Ett grundläggande problem är det fortsatta beroendet av naturgas, särskilt under vintermånaderna när behovet är som störst och […]