Okända mobilföretaget som erövrar Afrika

Taggar i artikeln

Afrika Kina Telekom
Okända mobilföretaget som erövrar AfrikaOkända mobilföretaget som erövrar Afrika
Transsions telefoner har funktioner skräddarsydda för afrikanska konsumenter. (Foto: Jerome Delay/AP/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Genom att skräddarsy billiga smartphones för lokala konsumenter har kinesiska mobiltillverkaren blivit en dominerande kraft i Afrika – större än både Apple och Samsung.

Joakim K E Johansson

Den kinesiska mobiltillverkaren Shenzhen Transsion Holdings har på kort tid blivit en dominerande aktör på den afrikanska marknaden genom att anpassa sina produkter till lokala konsumentbehov.

Med varumärken som Tecno, Infinix och Itel har Transsion lyckats erövra cirka hälften av Afrikas smartphonemarknad, rapporterar Bloomberg.

För att möta de afrikanska kundernas unika behov har Transsion skapat telefoner med specifika funktioner – som förbättrade kameror för mörkare hudtoner, plats för flera SIM-kort och längre batteritid.

Annons

Blivit en gigant

Trots att Transsion inte är särskilt välkänt i västvärlden har företaget blivit en gigant i Afrika. Bolaget nådde fjärde plats globalt i smartphonemarknadsandelar under första kvartalet 2024, med en imponerande ökning på 85 procents jämfört med året innan.

När det gäller marknadsandelar inom smartphones i Afrika har Transsion under flera år varit ledande och större än globala jättar som både Apple och Samsung.

Men konkurrensen är hård och Transsion står inför stora utmaningar att behålla sin ledande position. I takt med att den afrikanska medelklassen växer ökar nämligen efterfrågan på mer avancerade telefoner.

Annons

Läs även:
Smartphoneförsäljningen i Kina steg 14,3 procent i juni. Realtid
Samsung planerar massiva nedskärningar. Realtid
Afrika stärker banden med Ryssland: ”Internationell betydelse”. Realtid

Annons