Realtid

Nya ESG-direktiv från EU tvingar företag att genomlysa sina värdekedjor

Människorättsjuristen och ESG-experten Parul Sharma. Foto: Anders Frick
"Äntligen går vi från det här frivilliga och lite flummiga där alla vill stå på fotbollsplanen men spela utifrån sina egna regler. Istället går vi mot ett fält där alla måste spela utifrån samma regler", säger människorättsjuristen och ESG-experten Parul Sharma. Foto: Anders Frick
Anders Frick
Uppdaterad: 12 maj 2023Publicerad: 12 maj 2023

Nya ESG-direktiv från EU gör att vi kommer att gå från uppförandekoder till kontraktsvillkor – främst med fokus på värdekedjor. Och det gör att företag behöver arbeta på ett helt annat sätt än tidigare. Det säger människorättsjuristen och ESG-experten Parul Sharma till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

 

Nya EU-direktiv på ESG-området gör att företag framöver väldigt noggrant behöver genomlysa sina värdekedjor – annars väntar böter. Det är beskedet från Parul Sharma, ordförande i Amnesty International Sweden och vd för The Academy for Human Rights in Business.

– Riv sönder era uppförandekoder, involvera era affärsjurister, inköpsavdelningar och upphandlingsavdelningar. Det är där ni behöver lägga ert hållbarhetskrut nu om ni är ett storbolag som handlar från så kallade högriskländer, säger Parul Sharma.

Hon har tidigare anmält de svenska AP-fonderna till FN, och oroar sig för att företag överdriver sin roll när det gäller klimat och hållbarhet. 

– Vi gjorde ett stickprov mellan 2020 och 2022 för att se hur svenska företag satsar och då visade det sig att majoriteten av de 85 storbolag som vi tittade fokuserat på sina kommunikations- och PR-avdelningar när man istället behöver fokusera på sina inköpsavdelningar, säger hon.

Samtidigt ser hon optimistiskt på framtiden:

– Äntligen går vi från det här frivilliga och lite flummiga där alla vill stå på fotbollsplanen men spela utifrån sina egna regler. Istället går vi mot ett fält där alla måste spela utifrån samma regler. Det är ytterst positivt, för då kan vi jämföra data på ett mycket mer ärligare, bättre och vettigare sätt, och det gör vi för planetens och mänsklighetens överlevnad, säger Parul Sharma.

ANNONS

Se hela intervjun med Parul Sharma i Realtid-TV!

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]