Ny ägare och ny redaktion – samma redaktionella strategi

Taggar i artikeln

Realtid
RealtidRealtid
Realtids nya redaktionschef Simon Kronö och chefredaktör Mikael Gullström. (Foto: Realtid)
Publicerad
Uppdaterad

Affärssajten Realtid genomgår stora förändringar med både nya ägare och en ny redaktion. Arbetet inleddes operativt den 3 juni och vi beräknar vara klara med alla förändringar under september 2024.

Realtid.se

Den redaktionella strategin kommer att ledas av Mikael Gullström, som sedan 2018 byggt upp Dagens PS från ca 50 000 läsare i veckan till dagens ca 600 000 läsare i veckan.

Det innebär att Gullström tar ansvaret som chefredaktör och ansvarig utgivare för mediebolagets samtliga kanaler Dagens PS, Realtid och News55.

Operativt kommer Realtid att drivas av den rutinerade journalisten Simon Kronö, som har en lång erfarenhet från bland annat DN och Dagens PS.

Annons

”Våra redaktionella bevakningsområden kommer inte förändras, möjligtvis utökas något. Det viktiga är att vi får in det datadrivna synsättet vilket jag är helt trygg med när Simon Kronö tar rollen som redaktionschef”, säger Gullström.

Datadriven tillväxt

Som tidigare kommer Realtids fokus att vara en oberoende nyhetssajt med inriktning på relevant nyhetsbevakning för investerarkollektivet, finans, fastighets och rådgivarmarknadens aktörer”.

”Den tidigare redaktionen med ledning av Camilla Johnsson har gjort ett mycket bra positioneringsarbete och vi på redaktionen ser fram emot att skapa kraftig tillväxt med den datadrivna metodik vi arbetar efter”, säger Gullström.

Annons

Första delmålet är att kontinuerligt ligga runt 150 000 läsare i veckan.

Den nya mediegruppen Relevance Communication

Sammanslagning och förvärv av News55, Dagens PS och nu Realtid har skapat den nya mediegruppen Relevance Communication som leds av vd Fredrik Lundberg.

”Vårt mål är att skapa Nordens mest dynamiska och oberoende ekosystem för nischmedier samt att erbjuda relevant innehåll anpassat till olika målgrupper. Att förvärva och integrera Realtid på vår tillväxtplattform  ligger i linje med vår uttalade strategi att växa med förvärv.

Annons

Vi är fast beslutna att fortsätta bygga på Realtids starka publicistiska tradition och ser fram emot att välkomna Realtids läsare till Relevance Communication-familjen”, säger Lundberg.

Läs mer:
Tvära kast – News55 förvärvar Realtid. Realtid
Relevance Communication har slutfört förvärvet av Realtid Media. Realtid

Annons