Handelsbanken ströp kryptomäklaren Safellos tillgång till Swish i våras - men nu är Safello tillbaka med Swish igen. Vd Emelie Moritz säger till Realtid att det känns fantastiskt roligt och att bolaget därmed särskiljer sig från alla andra kryptomäklare i Sverige.
Nu är Safello tillbaka med Swish: "Känns fantastiskt"
Mest läst i kategorin
Det var i våras som Handelsbanken sa upp Safellos tillgång till betaltjänsten Swish Handel och Swish Företag med omedelbar verkan. Varken Handelsbanken eller Safello har fullt ut berättat om anledningen, annat än några detaljer i den här intervjun, men klart är i alla fall att Handelsbanken att man bland annat att man inte hade tillräcklig kundkännedom om Safello. Huruvida det finns någon koppling till Handelsbankens beslut och den granskning som Finansinspektionen gjorde av Safello och Goobit är därmed fortfarande oklart.
Klart är i alla fall att Safello nu är tillbaka med att kunna erbjuda Swish betalningsmetod för köp- och säljordrar på sin plattform för alla 334.000 kunder. Utöver Swish som betalningsmetod kommer Safello att få tillgång till ytterligare banktjänster kopplade till hanteringen av Swish.
– Det känns fantastiskt roligt. Avtalet gör att vi cementerar vår marknadsdominans, och vi är nu återigen den enda svenska kryptomäklaren som erbjuder Swish, säger Emelie Moritz, vd på Safello, till Realtid.
Vilken är banken som är er motpart?
– Det är en svensk nischbank som står under Finansinspektionens tillsyn, men vi vill i dagsläget inte gå ut med namnet på banken, säger hon.
Efter det kraschade avtalet med Avanza så kan man gissa att det inte är just Avanza?
– Nej, det stämmer, jag kan bekräfta att det i alla fall inte är Avanza, säger hon.
I våras införde ni ju alternativa betalningsmöjligheter – hur viktigt är Swish för er egentligen?
– Vi har ju möjligheter till direktbetalning via en open banking-lösning, vi har Apple Pay och Google Pay samt möjligheter till kortbetalning, så visst är vi mindre beroende av Swish. Men eftersom vi är så populära så vill vi samtidigt ge kunderna det som de vill ha, och det är ofta Swish, säger Emelie Moritz.