Realtid

Novax om Lagerhaus-avyttringen: "En naturlig del av en större omställning av Novax"

Novax Lagerhaus
Pär Warnström, investeringsansvarig på Novax. Foto: Novax
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 12 okt. 2020Publicerad: 12 okt. 2020

UPPDATERAD. Med försäljningen av Lagerhaus fortsätter Novax att ställa om inom fyra fokusområden, säger Pär Warnström, investeringsansvarig på Novax, till Realtid. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Realtid rapporterat avyttrar Axel Johnsons investeringsbolag Novax hela sitt innehav i inredningskedjan Lagerhaus till en ägarkonstellation ledd av Lagerhaus nuvarande vd Jerker Levin. Transaktionens belopp har inte kommunicerats men Novax är nöjt med transaktionen och med Lagerhaus utveckling, säger Pär Warnström, styrelseordförande Lagerhaus och investeringsansvarig på Novax, till Realtid.

– Vi har valt att inte kommentera köpeskillingen men är mycket nöjda med transaktionen och över att Lagerhaus har lyckats vända verksamheten till ett läge där köparna har goda förutsättningar att kunna att vidareutveckla bolaget, säger Pär Warnström i en skriftlig kommentar till Realtid.
 
Novax har ägt Lagerhaus i över fyra år. Att välja att sälja en verksamhet som nu är lönsam handlar om att fortsätta med den omställning bolaget inlett kring ett fyra fokusområden, i vilka Lagerhaus inte ingår.

– Försäljningen är en naturlig del av en större omställning av Novax verksamhet som innebär ett ökat fokus på fyra sektorer; Hälsa & Friskvård, Teknisk säkerhet, Framtidens mat och Digital infrastruktur för retail, säger Pär Warnström.

Han fortsätter:

– Under Novax ägande har Lagerhaus satt fokus på kostnadseffektivitet och bedrivit en rad framgångsrika besparingsinitiativ. Till det har satsningar på pop up-butiker och onlinehandeln kompenserat för den allmänt minskade trafiken i fysisk detaljhandel. Verksamheten är i dag lönsam för första gången under Novax ägande.

Coronapandemin har haft en varierande påverkan på Novax portföljbolag med en ökad takt på digitalisering somgenomgående trend. 

– Pandemin har inte givit oss anledning att omvärdera dessa . Givetvis har våra verksamheter påverkats av Corona, om än i olika utsträckning – för vissa bolag har pandemin inneburit utmaningar, andra kan dra nytta av den ökade digitaliseringen. Gemensamt är att vi ser en ökad digitaliseringstakt i alla våra bolag, säger Pär Warnström.

Frågan är nu om även andra portföljbolag som inte ingår i dessa fyra fokusområden, nämligen Academic Work, Hedvig, Filippa K och Disruptive Material, kan bli aktuella för avyttring. 

ANNONS

– En del av vår strategi är att ha möjlighet att selektivt investera och äga bolag även utanför våra fokussektorer. Vi är långsiktiga bolagsbyggare och så länge vi är den bästa ägaren kommer vi fortsätta att utveckla och investera i portföljbolagen du nämner, svarar Pär Wranström på frågan.

Försäkringsutmanaren Hedvig tog in 80 miljoner kronor i nytt kapital idag, till en värdering om 550 miljoner kronor. Bland investerarna fanns Obvious Ventures, Cherry Ventures och D-Ax, samt nya investeraren Commerz Ventures.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS