Northvolts kris hotar Europas gröna omställning

Taggar i artikeln

grön omställning Northvolt
Northvolts kris hotar Europas gröna omställningNorthvolts kris hotar Europas gröna omställning
Flera europeiska länder har hoppats på att Northvolt ska kunna tillverka batterier till deras elbilsindustrier– inte minst Tyskland och dess förbundskansler Olaf Scholz. (Foto: Marcus Brandt/AP/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Trots miljardstöd och enorma investeringar står Northvolt inför ett potentiellt haveri som kan hota den gröna omställningen. Är det början på slutet för Europas storsatsning inom batteriproduktion?

Joakim K E Johansson

Northvolt, som en gång sågs som Europas stora hopp i kampen mot USA och Kina inom den gröna omställningen, kämpar nu för sin överlevnad.

Batterijätten har samlat in mer kapital än någon annan privat aktör i Europa, motsvarande mer än 150 miljarder svenska kronor i form av aktier, lån och statligt stöd. Trots detta står Northvolt inför stora ekonomiska utmaningar i sina försök att öka produktionen vid sin gigafabrik i Skellefteå.

Samtidigt minskar företaget sina planer och skär ner på personalstyrkan.

Annons

En kamp

”Det är extremt svårt för start-ups att ta sig igenom vad som kallas ’Dödens dal’ när de försöker expandera. Och dalen är som djupast för batteritillverkare. Du bränner pengar väldigt snabbt”, säger Lars Lysdahl, batteriexpert vid Rystad Energy, till Financial Times.

Northvolts kamp handlar inte bara om företaget självt, utan är avgörande för hela Europas strategi att konkurrera inom batteriproduktion för inte minst elfordon – ett område där Kina och andra länder i Asien har ett klart försprång.

Northvolt har varit en central del i EU:s ambitioner kring den gröna omställningen, men också för att minska beroendet av asiatiska leverantörer.

Annons

Batterijättens kris påverkar nu allt detta, liksom både Sveriges och Europas förmåga att konkurrera inom batteritillverkning, skriver tankesmedjan Center for European Policy Analysis.

Hoppas på lönsamhet

Företagets fabrik i Skellefteå, med en teknisk årlig kapacitet på 16 gigawattimmar, producerade under 2023 långt under målet. Försenade leveranser och höga kostnader har satt företagets framtida expansion i fara.

Norhtvolts vd Peter Carlsson hoppas dock att företaget kan nå lönsamhet till 2026.

Annons

”Det är en lång väg kvar dit”, erkänner en anonym källa nära företaget till Financial Times.

”Måste skärpa oss”

Men med flera försenade fabriksprojekt och en avmattning i efterfrågan på elbilar står företaget inför en osäker framtid. Enligt källor tvingas Northvolt nu spara pengar genom att bland annat begränsa resor och sänka kostnaderna. Samtidigt brottas företaget med rykten om en potentiell konkurs.

”Vi i Europa måste verkligen skärpa oss om vi ska ha en chans att vara konkurrenskraftiga framöver”, säger Greger Ledung från Energimyndigheten, som var en tidig investerare i Northvolt.

Läs även:
Osäkert om storägarna vill öppna plånboken för Northvolt. Realtid
”Northvolt konsumerar kapital på ett ohållbart sätt”. Realtid

Annons