Realtid

Nordnet om delgivningsproblematiken: ”Leder till rättsosäkerhet”

Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet
"Vi tycker att vi hade goda argument för att beloppet skulle sättas ner, och det är trist att det nu inte kommer att prövas på grund av en formalitet", säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet, till Realtid.
Anders Frick
Uppdaterad: 06 okt. 2022Publicerad: 06 okt. 2022

Inte nog med att Nordnet fick böter från Finansinspektionen på 100 miljoner kronor – Förvaltningsrätten slog även fast att bolagets överklagande kom in för sent. Nu rasar Nordnets kommunikationschef över problematiken med delgivningsförfarandet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sanktionsavgiften på 100 miljoner kronor utdelades till Nordnet för brister kring intradagsblankning – något som bolaget för Realtid bekräftar har varit ett problem. 

Bolaget överklagade – men enligt Finansinspektionen kom överklagan inte fram i tid, något som Förvaltningsrätten höll med om.

– Vi tycker först och främst att det är tråkigt att själva sakfrågan, alltså det rimliga i storleken på bötesbeloppet 100 miljoner kronor, inte nu kommer att prövas i domstol. Vi tycker att vi hade goda argument för att beloppet skulle sättas ner, och det är trist att det nu inte kommer att prövas på grund av en formalitet, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet, till Realtid.

Enligt honom är det beslut, som fattades av Förvaltningsrätten kring när överklagandefristen börjat löpa, felaktigt. Finansinspektionens beslut meddelades den 25 maj, men delgivningskvittot som bekräftade mottagandet av beslutet skrevs under av Nordnet först den 1 juni.

– Vi anser att fristen började när vi skrev under delgivningskvittot, alltså i början av juni. Finansinspektionen anser att fristen började löpa samma dag som de fattade beslutet, alltså den 25 maj, baserat på kommentarer från oss i ett pressmeddelande, säger Johan Tidestad.

Realtid skrev en artikel den 25 maj som baserades på pressmeddelandet i fråga. I texten ger Nordnets vd Lars-Åke Norling bland annat följande kommentar: ”Vi har mottagit Finansinspektionens beslut och vår preliminära bedömning är att sanktionsavgiften är alldeles för hög”. Trots det så vidhåller Johan Tidestad att det är delgivningskvittot som borde gälla – och inte pressmeddelandet.

– Det känns allmänt rimligt att man både som företagare och medborgare ska kunna lita på att man anses delgiven ett beslut när man har undertecknat bekräftelsen, i de fall när myndigheten väljer att använda sig av delgivningskvitto. Det här leder till rättsosäkerhet, som jag ser det, säger han.

Förvaltningsrättens beslut går inte att överklaga, så det finns inget mer som Nordnet kan göra nu.

ANNONS

– Vi har redan reserverat de 100 miljoner kronorna i böter i bokslutet för andra kvartalet, så finansiellt får detta ingen ytterligare påverkan på Nordnet, säger Johan Tidestad.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS